چگونگی مراحل تنظیم فشار پکیج

چگونگی مراحل تنظیم فشار پکیج

در این مطلب به چگونگی مراحل تنظیم فشار package به طور مفصل خواهیم پرداخت، به همین دلیل قبل از ورود به مبحث تنظیم فشار ابتدا باید با علت‌های تنظیم نبودن و افت فشار یا افزایش فشار و همچنین فشار استاندارد package دیواری آشنا شویم.

package وسیله‌ای است که می‌تواند به صورت همزمان آب گرم مصرفی مورد نیاز یک ساختمان و گرمایش خانه را تامین کند، packageها از نظر نوع به دو دسته دیواری و زمینی تقسیم می‌شوند، بیشتر packageهایی که در حال حاضر برای گرمایش منازل به ویژه در آپارتمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، packageهای دیواری می‌باشد، زیرا این packageها نسبت به سایر packageها حجم کمتری اشغال می‌کنند، در واقع مهم ترین مزیت package دیواری همین ابعاد کوچک  و قیمت مناسب آن می‌باشد، پیکج‌های دیواری مصرف انرژی پایینی دارند که این امر باعث می‌شود درهزینه‌ها صرفه جویی شود و در عین حال که مصرف کمی دارند، بازدهی این نوع packageها بسیار بالا است. نصب این نوع از packageها پیچیدگی زیادی ندارد و به راحتی انجام می‌شود.

تنظیم فشار package یکی ازکارهای مهم و ضروری بعد از راه‌اندازی و نصب package به شمار می‌رود و همان‌ طور که می‌دانید فشار مناسب package به وسیله یک عقربه‌ای که روی فشارسنج قرار دارد تعیین می‌شود، تنظیم صحیح فشار package علاوه بر بهینه سازی کردن مصرف انرژی و صرفه جویی درمیزان مصرف انرژی باعث می‌شود ضریب ایمنی و امنیت package به صورت قابل توجهی زیاد شود.

بعد از این که فشار package را بعد از نصب تنظیم کردید، ممکن است در اثر گذشت زمان این تنظیم فشار package به دلایل مختلفی به هم بریزد که در این صورت لازم است فشار مجددا تنظیم گردد، زیرا افت فشار یا افزایش فشار باعث می‌شود دستگاه‌ عملکرد خوبی نداشته باشند و این امر باعث می‌شود نتواند آب گرم‌ مصرفی و گرمایش منزل را تامین کند.

درصورت کاهش فشار و افت فشار ممکن است دستگاه به صورت خودکار خاموش شود و در صورت افزایش فشار ممکن است مشکلاتی از قبیل ترکیدن لوله‌های گرمایشی، عدم عملکرد درست منبع انبساط package و … به وجود آید.

 فشار استاندارد package دیواری

میزان فشار packageهای دیواری در حالت عادی باید طبق استاندارد تعیین شده برای packageهای دیواری بر روی 1.5 بار باشد، فشار 1.5 بار بهترین میزان فشار برای برای دستگاه package تعریف شده است، افزایش یا کاهش فشار از این مقدار در حد یک یا دو دهم قابل چشم پوشی است ولی اگر از یک یا دو دهم بیشتر شود، باعث به وجود آمدن مشکل در سیستم می‌شود و لازم است که حتما فشار سیستم تنطیم گردد.

این نکته را در نظر بگیرید که اگر فشاردستگاه package مرتبا دچار نوسان می‌شود، نشان دهنده وجود یک مشکل جدی در سیستم می‌باشد و بهتر است که برای عیب یابی از یک تعمیر کار یا سرویس کار package کمک بگیرید، اما اگر افت فشار یا بالارفتن آن همیشگی نیست و مرتبا تکرار نمی‌شود، بلکه گاهی اوقات package دچار افت فشار و یا افزایش میزان فشار می‌شود امری طبیعی است که در این حالت با یک بار کم و زیاد کردن می‌توان فشار دستگاه را مجددا تنظیم نمود،  درادامه لازم است به علل افت یا افزایش فشار بپردازیم، زیرا در صورتی که افت فشار یا افزایش فشار برای دستگاه به وجود آمده باشد لازم است ابتدا علت آن شناسایی شود و عیب آن رفع گردد و سپس اقدام به تنظیم فشار کنید.

علت‌های به وجود آمدن افت فشار

برای رفع افت فشار لازم است ابتدا علت‌های افت فشار را پیدا کنیم، سپس اقدام به رفع آن‌ها نماییم دلایل زیادی برای افت فشار package وجود دارد:

1.نشتی آب از package و رادیاتور: یکی از دلایلی که می‌تواند باعث شود فشار package کم شود، نشتی آب می‌باشد، که این نشتی آب می‌تواند از مبدل باشد، یا این که به رادیاتورهای سیستم package مربوط شود، درصورتی که مشکل نشتی آب مربوط به رادیاتور package باشد به راحتی قابل تشخیص است، بعد از این‌که تشخیص دادید لازم است همه‌ی قسمت‌های رادیاتور را بررسی کنید و قسمت‌هایی که دارای نشتی بود را برطرف کنید، یا در مواقع خاص رادیات را تعویض کنید، اما اگر نشتی آب مربوط به مبدل package باشد، تشخیص آن کمی سخت است چون آبی که از مبدل خارج می‌شود، به وسیله شعله تبخیر می‌شود و عملا آبی مشاهده نمی‌گردد، در این حالت بهترین کار این است که از یک سرویس کار package کمک بخواهید تا محل نشتی مبدل را پیدا و رفع کند.

  1. خرابی شیر پرکن package: در اکثر اوقات اختلالات موجود در عملکرد شیر پرکن باعث می‌شود فشار package افت پیدا کند، برای مثال گاهی اوقات ممکن است فراموش کرده باشید که شیر پرکن دستگاه package را ببندید و همین امر باعث شده باشد که فشار دستگاه افت پیدا کند، در بعضی مواقع هم ممکن است شیر پرکن خراب شده باشد که چاره آن تعویض شیر خواهد بود که هزینه‌ای هم ندارد و به راحتی قابل انجام است.
  1. هواگرفتن رادیاتور: در بعضی از موارد هوا گرفتن package یکی از عواملی است که باعث می‌شود فشار دستگاه افت پیدا کند، برای رفع این عامل لازم است که ابتدا از هوا گرفتن package اطمینان حاصل کنید، جهت اطمینان از هوا گرفتن package می‌توانید به این نکته دقت کنید که هوا گرفتن package نشانه‌های دیگری علاوه بر افت فشار دارد، برای مثال ممکن است آب گرم نشود یا سروصدای زیادی توسط package تولید شود، در این حالت برای رفع مشکل افت فشار لازم است که هواگیری انجام دهید.هوا گرفتن دستگاه معمولا در اثر واکنش شیمیایی بین فلزات و آب اتفاق می‌افتد که می‌توان به کمک مقداری ضدیخ و یا مایع ظرفشویی این مشکل را بدون نیاز به هواگیری حل کرد البته روش اصلی هواگیری مناسب‌تر و بهتر می‌باشد.
  1. نداشتن باد منبع انبساط: باد نداشتن منبع انبساط هم می‌تواند یک عامل برای افت فشار package باشد که چون این امر کمی دشوار است و پیچیدگی دارد لازم است که برای رفع آن از یک فرد متخصص کمک بخواهید.

مراحل تنظیم فشار در پکیج دیواری

علت افت فشار پکیج چیست و نحوه رفع آن
ادامه مطلب

عوامل بالا رفتن فشار package

در بخش قبلی با علت‌های افت فشار package آشنا شدیم، در ادامه می‌خواهیم علت‌های افزایش فشار package را نیز بیان کنیم، زیرا بالا رفتن فشار از مقدار 1.5 بار هم می‌تواند برای پکیج مشکل ایجاد کند و باید حتماً رفع شود و طبعا برای رفع آن لازم است که علت به وجود آمدن این فشار بیشتر را بدانیم.

1.خرابی مبدل:  یکی از مهم‌ترین علت‌های بالا رفتن فشار package، خراب شدن مبدل است، package ها بسته به نوع آن‌ها دارای یک یا دو مبدل هستند، در صورت خراب شدن مبدل packageهای تک مبدله لازم است که مبدل را بررسی کنید و در صورت امکان آن را تعمیر کنید و در غیر این صورت لازم است تعویض شود، برای پکیج‌های دو مبدله ابتدا باید مبدل اول را بررسی کنید در صورتی که مبدل اولیه عملکرد درستی داشت بعد باید عملکرد مبدل ثانویه را مورد بررسی قرار دهید، در صورتی که هر کدام از مبدل‌ها خراب بودند باید تعویض شوند.

  1. خراب شدن شیر اطمینان: شیر اطمینان به خاطر جلوگیری از بالا رفتن فشار روی سیستم تعبیه می‌شود و عملکرد آن به این صورت است که در صورتی که فشار package بیشتر از سه بار شود شیر اطمینان باز می‌شود و آب package خارج می‌گردد، عملیات خارج شدن آب آن قدر ادامه پیدا می‌کند تا فشار پایین بیاید و اگر فشار پایین نیاید آب به طور کامل تخلیه می‌شود، طبیعی است که با خراب شدن شیر اطمینان فشار دستگاه از حالت تنظیم شده خارج می‌شود که علت آن می‌تواند باز نشدن شیر اطمینان یا چکه کردن آب از package نیز باشد، برای رفع این مشکل باید دستگاه package را خاموش کنید و خودتان با دست شیر اطمینان را باز کنید تا آب پکیج خارج شود و این عمل را تا زمانی که فشار پکیج نرمال شود ادامه دهید، به محض این که فشار دستگاه به فشار نرمال و معمولی رسید باید شیر اطمینان را ببندید، خراب شدن شیر اطمینان معمولا باعث بالا رفتن فشار می‌شود ولی اگر دستگاه پکیج با خراب شدن شیر اطمینان افت فشار پیدا کند، در این صورت لازم است آن را عوض کنید.
  1. خراب شدن پمپ package: خراب شدن پمپ package باعث می‌شود که فشار package ثابت بماند، یعنی با مشخص شدن این علامت می‌توانید بفهمید مشکل از پمپ است و باید سریعا به مراکز تعمیر مراجعه کنید.
  1. خرابی شیر پر کن: همان طور که می‌دانید شیر پرکن در قسمت زیر package قرار دارد که با خراب شدن آن package دچار افت فشار یا بالا رفتن فشار می‌گردد، علاوه بر این خراب شدن شیر پرکن باعث ایجاد اختلال در عملکرد شیر اطمینان نیز می‌شود، در این مواقع شیر پر کن باید عوض شود.
  1. خراب شدن منبع انبساط: عدم نداشتن باد منبع انبساط و خراب شدن آن علاوه بر این که باعث افت فشار در package می‌شود، از عوامل بالا رفتن فشار package نیز می‌باشد، در مواقعی که منبع انبساط دچار مشکل باشد، وقتی که مدار گرمایش پر از آب شده است به جای هوا از قسمت هواگیری آب خارج می‌شود که این امر نشان‌دهنده این است که منبع انبساط سوراخ شده است و خراب می باشد، پس لازم است که منبع انبساط تعویض گردد، یکی دیگر از علائمی که به وسیله آن می‌شود تشخیص داد منبع انبساط خراب است بالا رفتن فشار package به صورت غیر عادی می‌باشد که منجر به باز شدن شیر اطمینان می‌گردد، تنظیم فشار در این حالت نیاز به یک سری دستگاه‌ها مثل فشارسنج و غیره دارد و باید توسط افراد متخصص انجام شود.

 خطرات افزایش فشار package

بالا رفتن فشار package بسیار خطرناک است و می‌تواند باعث باز شدن شیر اطمینان و همچنین از کار افتادن کلی package شود، وقتی که فشار package بیشتر از سه بار شود، شیر اطمینان باز می‌شود و محیط خانه را آب فرا خواهد گرفت، وقتی هم که فشار دستگاه خیلی بالا رود شیر اطمینان هم باز نشود ممکن است مشاهده کنید که فشار دستگاه بر روی صفر ثابت شده است که در این صورت نشان دهنده این است که دستگاه از کار افتاده است و باید تعویض گردد، بالا رفتن فشار دستگاه حتی در بعضی مواقع می‌تواند باعث به وجود آمدن انفجار در دستگاه شود، بنابراین بهتر است همیشه موارد ایمنی را رعایت کنید و فشار package را به درستی تنظیم نمایید.

نحوه بالانس کردن رادیاتور پکیج دیواری
ادامه مطلب

 چگونه با کم کردن بار پکیج فشار package را تنظیم کنیم؟

در هنگام افزایش فشار package چند روش برای تخلیه فشار اضافی وجود دارد، اولین روش به این صورت است که ابتدا باید ورودی آب دستگاه را ببندید، سپس شیر پرکن را به آرامی باز کنید و یکی از شیرآلات ساختمان را که ارتفاع کمتری نسبت به سایر شیرها دارد مثل شیر آب توالت باز کنید با این کار فشار package پایین می‌آید.

برای انجام این روش لازم است که حتما یک نفر کنار دستگاه باشد و یک شخص دیگر هم شیر آب را  باز و بسته کند، و شخص کنار دستگاه باید بتواند هنگامی که فشار پایین آمد سریع شیر پرکن را ببندد، اما اگر به هر دلیلی حواس شخص پرت شود و در زمان مناسب شیر را نبندد و فشار بیش از حد پایین آید برای تنظیم دوباره آن لازم است که شیر آب مکانی که انتخاب کرده بودید را ببندید، سپس شیر پرکن را ببندید و شیر ورودی را باز کنید، بعد از باز کردن شیر ورودی شیر پرکن را کمی باز کنید.

حتماً لازم نیست که شیر پرکن تا انتها باز شود  همین که یک چرخش کوچک داشته باشد کافی است، و وقتی که فشار به فشار نرمال رسید دوباره باید شیر پرکن دستگاه را ببندید.

روش دوم برای کم کردن فشار package این است که یکی از رادیاتور های موجود در خانه را انتخاب کنید که معمولاً توصیه می‌شود رادیاتور حوله خشک کن داخل حمام انتخاب شود و مهره شیر هواگیری آن را باز کنید و کمی صبر کنید تا فشار پایین بیاید و به محض پایین آمدن فشار باید مهره را ببندید.

دلیل این که توصیه می‌شود از رادیاتور حوله خشک کن استفاده کنید این است که چون رادیاتور داخل حمام قرار دارد آبی که از آن خارج می‌شود داخل حمام می‌رود و فرش‌ها و داخل محیط خانه کثیف نمی‌شود،.

روش سوم برای مواقعی کاربرد دارد که فشار package به مقدار کمی بالا رفته است و حالا می‌خواهید یک مقدار کم فشار را کاهش دهید که برای انجام آن لازم است فقط رادیاتورها را هواگیری کنید، چون با هواگیری کردن اگر هوایی داخل سیستم package وجود داشته باشد، خارج می‌شود و فشار به میزان کمی کاهش پیدا می‌کند و اگر هم هوا وجود نداشته باشد یک مقداری آب از رادیاتور خارج می‌شود که با خالی شدن آب  باعث می‌شود فشار package تنظیم شود.

 چگونه با بالا بردن بار فشار package را تنظیم کنیم؟

اگر سطح فشار دستگاه کمتر از 1.5 بار باشد نیاز است که برای تنظیم فشار package مقداری فشار آن را افزایش دهید، برای این کار می‌توانید سیستم گرمایش را خاموش کنید تا سرد شود و میزان فشار دستگاه را بخوانید،  ( این فشار، فشار واقعی دستگاه می‌باشد ) سپس لازم است که شیر پرکن را باز کنید.

دقت کنید که شیر پرکن در قسمت زیر دستگاه کنار شیر رفت package قرار دارد که معمولاً  رنگ آبی یا مشکی دارد و به صورت پاد ساعتگرد باز می‌شود، مقدار باز کردن و چرخاندن شیر پرکن رابطه مستقیم با میزان کم بودن فشار دستگاه دارد، در مواقعی که فشار دستگاه کمتر از 1 بار باشد لازم است که شیر پر کن را تا انتها باز کنید تا کمبود فشار تامین شود ولی اگر دستگاه تنها یکی دو  دهم بار فشار نیاز داشت، لازم نیست که حتماً شیر پرکن تا انتها باز شود، یک بار چرخش دادن یا دو بار چرخش آن کافی خواهد بود،.

در هنگام باز کردن شیر پر کن با دقت به عقربه مانومتر نگاه کنید و به محض رسیدن عقربه مانومتر بر روی مقدار فشار 1.5 بار بلافاصله شیر پر کن را ببندید، تا از 1.5 بار بیشتر نشود، اگر هم فشار بیشتر از 1.5 بار شد، برای پایین آوردن آن می‌توانید از روش‌هایی که در بالا اشاره کردیم استفاده کنید و فشار دستگاه را بر روی 1.5 بار تنظیم کنید.

دقت داشته باشید که نباید تنظیم فشار package به وسیله بالا بردن فشار یا کم کردن فشار package را مرتباً انجام دهید، زیرا اگر فشار package را مرتباً کم و زیاد کنید باعث می‌شود آب در مدار گرمایش package هم مرتبا عوض شود که این امر باعث می شود خطر رسوب گرفتگی و جرم گرفتگی در داخل مدار گرمایش به وجود بیاید.

به خصوص اگر آب ناحیه یا منطقه‌ی شما کیفیت خوبی نداشته باشد و از نوع آب سخت باشد، نکته دیگری هم که باید توجه داشته باشید این است که دستگاه package نباید به طور پیوسته دچار افت فشار یا افزایش فشار شود.

اگر مرتب این اتفاق برای دستگاه پیش می‌آید نشان دهنده وجود یک مشکل و نقص فنی می‌باشد و باید حتماً سریع رفع گردد و بهتر است تا قبل از این که مشکل جدی‌تر شود حتماً اقدام به رفع آن نمایید.

5/5 - (3 امتیاز)


بهترین دوره های دپارتمان تاسیسات پایتخت فناوری

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02166577378
02166577378