آموزش نمایشنامه نویسی

نمایشنامه نویسی یکی از محبوب ترین هنر های نمایشی می باشد که نویسنده با استفاده از دیالوگ نویسی، به آفرینش شخصیت نمایشی پراخته و داستانی را در قالب نمایش روی صحنه می نویسد. با توجه به بالا رفتن تعداد علاقه مندان به این حوزه، آموزشگاه پایتخت فناوری دوره آموزش نمایشنامه نویسی از صفر تا صد را برای علاقه مندان برگزار می کند.

  • در دوره نمایشنامه نویسی به شما توانایی شناخت نمایش را یاد می دهیم تا ضمن آشنایی با عناصر شش گانه ارسطو و بررسی اقدامات اولیه نویسنده، مهارت های تقلید، ممارست و خلاقیت را کسب کنید.
  • سپس، با یادگیری روش پیدا کردن موضوع نمایش، راه های بسط و گسترش فکر اولیه را یاد گرفته و می توانید با استفاده از شخصیت نمایشی، عواطف، احساسات و تجربیات شخصی نمایشنامه هایی را برای نمایش های بدون کلام و حرکت بنویسید.
  • در ادامه مسیر، با شناخت مفهوم شخصیت نمایشی با چگونگی انتخاب شخصیت محوری و خلق شخصیت های نمایش آشنا شده و  می توانید با انتخاب نام مناسب برای اشخاص، آن ها را معرفی کنید. همچنین، با معرفی مفاهیم گره نمایشی، گره افکنی، نقطه فرود و اوج در نمایشنامه نویسی می توانید روش های نوشتن از نقطه شروع تا نقطه پایان را به طور عملی یاد بگیرید.
  • به علاوه، در کلاس نمایشنامه نویسی، سرفصل های تخصصی در مورد انواع نمایشنامه های موضوع دار و صحنه به صحنه در اختیار شما قرار خواهد گرفت و می توانید نمایشنامه نویسی را در ژانر های کمدی (طنز) و تراژدی تمرین کنید.
  • در نهایت، شما با روش های برنامه ریزی و گسترش نهایی نمایش آشنا شده و طرز نوشتن نمایشنامه را از صفر تا صد یاد می گیرید.
  • آموزش نمایشنامه نویسی پایتخت فناوری زیر نظر نمایشنامه نویسان مشهور تئاتر و سینما برگزار می شود و با آموزش های گام به گام خود به شما کمک می کنند تا اصول و فنون نمایشنامه نویسی را به صورت حرفه ای یاد بگیرید.
آموزش نمایشنامه نویسی
آموزش نوشتن نمایش نامه
معرفی انواع نمایش و شناخت آن ها
آشنایی با طراحی نمایش و روش نوشتن

سرفصل های دوره نمایشنامه نویسی از صفر تا صد

1. آموزش نمایش و شناخت آن

  • معرفی هنر
  • تعریف نمایش
  • بررسی هدف از آموزش نویسندگی
  • آشنایی با نویسنده و شناخت توانایی های او
  • شناخت اصول مهم در اقدامات اولیه نویسنده
  • یادگیری مقدمات و تقلید برای نویسنده
  • شناسایی مهارت، ممارست و خلاقیت در نویسندگی
  • معرفی عناصر شش گانه ارسطو
  • بررسی اصول نمایش

2. بررسی فکر اولیه موضوع و توانایی استفاده از آن

  • تعریف موضوع نمایش
  • یادگیری روش پیدا کردن موضوع نمایش
  • بررسی راه های بسط و گسترش فکر اولیه
  • نحوه استفاده از شخصیت نمایشی
  • بررسی روش استفاده از مکان مشخص
  • چگونگی استفاده از عواطف، احساسات و تجربیات شخصی
  • نحوه به کار گیری تخیل
  • معرفی روش های پیشنهادی خود یا دیگران
  • بررسی وقایع طبیعی
  • شناخت اصول مهم در فکر اولیه

3. یادگیری نحوه مسلط شدن بر گفتگو نمایشی (دیالوگ نویسی)

  • معرفی نمایش های بدون کلام
  • آشنایی با نمایش های بدون حرکت
  • یادگیری روس استفاده کاربردی از دیالوگ
  • بررسی اصول مهم در گفتگوی نمایشی

4. بررسی روش های آفرینش شخصیت نمایشی

  • آشنایی با شخصیت در نمایش
  • معرفی کشمکش در نمایش
  • بررسی تفاوت در علت و انگیزه
  • آموزش چگونگی انتخاب شخصیت محوری
  • نحوه خلق شخصیت های دیگر نمایش
  • بررسی عوامل موثر در بعد یک شخصیت
  • تعریف ویژگی های بارز شخصیت محوری
  • تشخیص تعداد شخصیت ها در نمایش
  • نحوه معرفی شخصیت ها
  • آموزش روش انتخاب نام اشخاص
  • یادگیری سیر تکامل شخصیت
  • بررسی اصول مهم در تکامل شخصیت
نمایش بیشتر

5. آشنایی با طراحی نمایش و روش نوشتن

  • بررسی روابط علت  معلولی در نمایش
  • آموزش توجه به ایجاد بحران
  • معرفی گره تمایشی
  • آموزش گره افکنی در نمایش
  • شناخت نقطه اوج در نمایش و اصول آن
  • بررسی روش گره گشایی در نمایش
  • معرفی نقطه فرود
  • بررسی نقطه شروع تا نقطه پایان نمایش
  • شناخت تفاوت در عمل نمایشی و تحرک در نمایش
  • یادگیری تجرک بدنی و شناسایی ضخصیت نمایش

6. معرفی انواع نمایش و شناخت آن ها

  • شناسایی اصول روابط علت و معلولی در نمایش
  • بررسی رابطه بین علت و معلولی
  • یادگیری عدم ارتباط علت و معلولی در برخی نمایش ها
  • معرفی نمایشنامه موضوع دار یا داستان دار
  • شناخت نمایشنامه نویسی صحنه به صحنه
  • تعریف انواع قرار داد های نمایشی
  • بررسی دیدگاه ها و نظر نویسنده و تماشاگر
  • آموزش نمایشنامه های کمدی
  • یادگیری نمایشنامه های تراژدی
  • بررسی روش های کاربردی در کمدی
  • شناخت حرکات اتوماتیک در نمایشنامه کمدی
  • تعریف نکات مهم در اغراق در نمایشنامه کمدی
  • آشنایی با عدم تطابق در نمایشنامه کمدی
  • معرفی مفهوم تناقض شخصیت در نمایشنامه کمدی
  • بررسی لحظات غیر منتظره در نمایشنامه کمدی
  • یادگیری ملودرام و ویژگی های آن
  • شناخت فارس
  • شناخت اصول مهم در تراژدی کمدی
  • مقایسه ارتباط جسمی بی فاصله با فاصله و تفاوت های آن ها

7. شناخت روش های برنامه ریزی و گسترش نهایی نمایش

  • یادگیری روند برنامه ریزی و گسترش
  • شناخت مخاطب و اهداف نمایش
  • آشنایی با یکپارچگی نمایش و حفظ آن
  • توجه به ضخصیت و علایق او در صحنه
  • یادگیری برنامه ریزی
  • آموزش تسهیلات و نمایش
  • آشنایی با روش نام گذاری نمایشنامه
  • بررسی اصول مهم در ویرایش نمایشنامه و تغییرات نهایی آن
  • معرفی انواع مختلف روش های نمایشنامه نویسی

8. نحوه نوشتن نمایشنامه

  • معرفی اصول مهم در نمایشنامه نویسی
  • یادگیری چگونگی نوشتن نمایشنامه و نکات مهم آن
  • تعریف زبان و بیان نمایشی
  • شناخت مسیر اندیشه و تفکر خود نویسنده
  • آموزش نحوه مسلط شدن بر چگونگی مرور نوشته ها
  • یادگیری روش به قضاوت گذاشتن نمایشنامه
  • نوشتن نمایشنامه و اصول آن
نمایش بیشتر

رزرو کلاس / مشاوره

فرم مشاوره رایگان

"*" indicates required fields

نمایش بیشتر

مهارت های به دست آمده در کلاس نمایشنامه نویسی:

  • شناخت کامل اصول نمایشنامه نویسی
  • مهارت در شناخت نمایش شامل ساختار نمایشنامه، درک شخصیت ها و فهم داستان
  • مهارت در پیدا کردن ایده های خلاقانه و جذاب برای نمایشنامه
  • مهارت در تبدیل ایده ها به یک نمایشنامه منسجم و تاثیرگذار
  • مهارت در دیالوگ نویسی
  • مهارت در ایجاد شخصیت های نمایشی
  • شناخت کامل انواع نمایشنامه های کوتاه و بلند
  • مهارت در تحلیل و نقد نمایشنامه
  • مهارت در طرز نوشتن نمایشنامه و تکنیک های آن

مزیت‌های آموزشگاه پایتخت فناوری برای شما

مجوز فعالیت

مجوز فعالیت دارای مجوز معتبر از سازمان فنی و حرفه ای کشور

مدرک فنی و حرفه ای

مدرک فنی و حرفه ای اعطا مدرک معتبر بین المللی

دوره های عملی

دوره های عملی برگزاری دوره ها در کارگاه مجهز بصورت عملی

پشتیبانی

پشتیبانی پشتیبانی کار آموزان پس از اتمام دوره ی آموزشی

سرفصل های استاندارد

اساتید با تجربه اساتید با تجربه در صنعت

دسترسی سریع

دسترسی آسان نزدیک بودن آموزشگاه به وسایل حمل و نقل عمومی و خوابگاه

هزینه آموزش نمایشنامه نویسی

لیست شهریه ها هزینه دوره: 3/500/000 هزینه با تخفیف: 2/500/000 دوره خصوصی: 5/000/000

معرفی جامع دوره صفر تا صد نمایشنامه نویسی

نمایشنامه داستانی است که به طور دقیق و جزئی، صحنه و اتفاقات رخ داده در یک تئاتر یا نمایش را توصیف می کند و اطلاعات جامع و کاملی در مورد فضا و حالت اجرا، دیالوگ ها، حس و حال بازیگران، نحوه طراحی صحنه نمایش، چگونگی ورود و خروج اجرا کنندگان از صحنه تئاتر و عوامل مهم دیگر؛ در اختیار تیم اجرا کننده نمایش (بازیگران، کارگردان، طراح صحنه، نورپرداز، گریمور و …) قرار می دهد.

شاید برای تان جاب باشد که بدانید؛ نمایشنامه نویسی قدمت و تاریخچه ای بسیار طولانی دارد و بنا بر شواهد تاریخی، از زمان یونان باستان (یعنی حدود 500 سال قبل از میلاد مسیح) نگارش متن نمایش رایج بوده است اما اولین کسی که در طول تاریخ اقدام به تدوین و تالیفِ چارچوب مشخص برای نمایشنامه کرد؛ ارسطو بود.‌ او متون توصیف کننده یک نمایش یا تئاتر را متشکل از چند عنصر یا بخش اصلی می دانست که شامل طرح یا داستان، اخلاق یا شخصیت، گفتار یا بیان، فکر و عقیده و ایدئولوژی، منظره و صحنه آرایی (طراحی صحنه) و آواز و موسیقی پس زمینه می شود.

نمایشنامه نویسی در ایران نیز دارای تاریخی کهن بوده و به قرن ها قبل باز می گردد؛ به گونه ای که در قرنِ هفتمِ بعد از میلاد مسیح، انواع و اقسام نمایشنامه ها (مانند نقالی، سیاه بازی، پرده دری، تعزیه، پرده خوانی، خیمه شب بازی و …) در بین مردم عادی و حتی طبقه اشرافی جامعه محبوب و شناخته شده بود و به طور گسترده در اماکن عمومی و اعیانی اجرا می شد. بعدها در دوران قاجار و مشروطه، نگارش نمایشنامه در ایران دچار تغییر و تحولات عظیمی شد و فرهیختگان و روشنفکران از آن به عنوان ابزاری کارآمد برای ابراز عقاید و افکار اجتماعی و سیاسی خود و حتی نقدِ اوضاع مملکت بهره می گرفتند. این روزها نیز اقشار مختلف جامعه از تماشای تئاترهای درخور و هنرمندانه لذت می برند و نگارش نمایشنامه های خلاقانه و نوآورانه با ایده های بدیع و اصیل، همواره مورد تحسین و استقبال دوستداران هنر و تئاتر واقع می گردد.

عناصر اصلی نمایشنامه

در دیدگان مدرن امروزی، همه نمایشنامه ها از یک سری اصول و قواعد خاص پیروی می کنند و وجودِ عناصر خاصی در همه آن ها به چشم می خورد که مهم ترینِ آن ها عبارت اند از:

  • مقدمه چینی و معرفی: نمایشنامه نویس موظف است داستان را به گونه ای مهیج و درگیرکننده آغاز نماید و اطلاعات اولیه داستان را به شیوه ای در اختیار تماشاگران قرار دهد که حس کنجکاوی آن ها برانگیزد (و به دنبال کردن ادامه نمایش ترغیب شان کند) و همزمان، از ابهام و سردرگم شدن مخاطبان نیز جلوگیری به عمل آورد.
  • شخصیت پردازی کاراکترها: در یک نمایشنامه استاندارد و اصولی، باید هر شخصیت و یا کاراکتر از جنبه ها و زوایای گوناگون (مانند ویژگی های فیزیکی، احساسی، اعتقادی و …) به خوبی توصیف شود و در طول نمایش به گونه ای کاراکترها شخصیت پردازی شده (و به رشد و توسعه شخصیتی دست یابند) که مخاطبان بتوانند با آن ها همزاد پنداری کرده و به خوبی ارتباط عاطفی و روانی برقرار کنند.
  • عناصر هیجان انگیز و غیر یکنواخت: یک متن نمایش باکیفیت و ارزشمند باید حتما برای شخصیت های اصلی خود چالش ها و درگیری هایی را در نظر بگیرد که در رویارویی با آن ها، اضطراب و استرس و نوعی هیجان و دلهره در ذهن و روانِ مخاطبان ایجاد شده و قهرمان داستان با توجه به شخصیت پردازی خود در طول نمایش، بتواند دست به تصمیمات عاقلانه و یا احساسی زده و داستان را به نقطه اوج (بزنگاه یا climax در زبان انگلیسی) برساند.
  • نتیجه گیری و خاتمه: نمایشنامه ای که به درستی تدوین و تالیف شود، باید به گونه ای پایان یابد که مخاطبان و تماشاگران از رشد و پردازشِ شخصیتِ کاراکترهای فرعی و اصلی داستان راضی باشند و پاسخ تمامی سوالات و ابهامات خود در خصوص نمایش را بگیرند. به علاوه؛ گره افکنی هایی که نمایشنامه نویس در طول بیانِ روایت خلق کرده است؛ باید در پایان نمایش همگی حل و فصل شده و به عبارت دیگر، موضوع یا مسئله بی نتیجه و نامفهومی در داستان باقی نمانده باشد.

انواع سبک های نمایشنامه نویسی

در طول تاریخ با تغییر و تحول و پیشرفتِ شگرفِ هنر نمایشنامه نویسی، انواع و اقسام متون نمایش با سبک ها و جهت گیریِ موضوعی متفاوت ابداع شده و رشد و توسعه یافته اند که برخی از مهم ترین و شناخته شده ترین آن ها به طور خلاصه عبارت اند از:

  • نمایشنامه های کمدی و طنز: ژانر کمدی بیشتر بر خنده و شادی و فراهم آوردن اوقات خوش و مفرح برای مخاطبان تاکید دارد؛ در حالی که سبک نمایش طنز بیشتر بر بیان حقایق تلخ و ناخوشایند با بهره گیری از عناصر کمدی تمرکز دارد.
  • نمایش های درام و ملو دارم: در این نوع آثار هنری و ادبی معمولا به جنبه های خاصی از زندگی روزمره و عادی پرداخته می شود و زمانی که از عناصر کمدی و طنز در داستان نمایش استفاده گردد، به این اثر ملو درام گفته می شود.
  • نمایشنامه های تاریخی: همانطور که از نام آن ها پیداست، این متون نمایشی به بیان حقایق و رویدادهای تاریخی می پردازند و درون مایه و تم آن ها (به انتخاب نویسنده و با توجه به مخاطبان مورد نظر او) معمولا طنز و یا تراژدی و غمگین می باشد‌. بنا بر شواهد تاریخی، اولین ابداع کننده این سبک نگارش نمایش، ویلیام شکسپیر بوده است.
  • نمایش های تراژدی و تراژیک: این نوع نمایشنامه ها همیشه دارای موضوعی بسیار غمگین و دردناک هستند؛ به گونه ای که داستان های تراژدی در اکثر موارد با مرگ تعداد زیادی از شخصیت های فرعی و اصلی داستان و حتی قهرمان قصه همراه اند.

برخی از نمایشنامه نویسان مطرح و مشهور جهان که می توانید در سبک های گفته شده آثار هنری برجسته ای از آن ها بیابید؛ عبارت اند از: آریستوفان، ویلیام شکسپیر، مولیر، میشیما، بهرام بیضایی و …

فرصت های شغلی رشته نمایشنامه نویسی

شما هنرجويان گرامی با شرکت در این دوره (و در صورت تمایل سایر دوره های هم موضوع و کاربردی حوزه نمایش مانند دوره های فیلمنامه نویسی، کارگردانی تئاتر، طراحی صحنه، بازیگری و ..‌.) در آموزشگاه پایتخت فناوری؛ به طور کامل به ادبیات نمایشی و تئاتر مسلط شده و می توانید در موقعیت های شغلی متنوع مشغول به فعالیت و درآمدزایی شوید.

برخی از مهم ترین حوزه های فعالیت و اشتغال برای دانش آموختگان و فارغ التحصیلان این رشته عبارت اند از: نمایشنامه نویسی، سناریو نویسی برای تبلیغات و تیزرهای تلویزیون و سوشال مدیا، نقد آثار ادبی و نمایشی و هنری، نگارش کتاب های داستانی و یا آموزشی، تدریس در آموزشگاه های تخصصی و برگزاری ورکشاپ های نمایشنامه نویسی و …

در پایان لازم است توضیح دهیم؛ شما هنرجويان گرامی با حضور در این کلاس می توانید سبکِ نمایش مورد علاقه خود (کمدی، طنز، درام، تراژدی، تاریخی یا …) را یافته و با راهنمایی اساتید باتجربه و کارآزموده دوره در مسیر شغلی مورد علاقه خود که متناسب با توانمندی ها و ویژگی های شخصیتی شماست؛ قدم بگذارید و به درآمدهای خوب و جایگاه اجتماعی عالی دست یابید.

نمایش بیشتر

محبوب ترین دوره های دپارتمان هنر های نمایشی پایتخت فناوری

دیدگاه ها

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • Hosain گفت :

    ممنون از این دوره جذاب

    • پشتیبان گفت :

      باعث خوشحالیه که از کلاس راضی بودید.

  • ali گفت :

    ببخشید فیلمنامه نویسی هم تو این دوره درس داده میشه؟

02191009543
02191009543