علت سروصدای پکیج چیست و راه های برطرف کردن

علت سروصدای پکیج چیست و راه های برطرف کردن

یکی از سیستم های گرمایشی پرطرفدار در سال های اخیر را می توان package دیواری به شمار آورد که نه تنها در ایران که در سایر کشورها نیز استقبال چشمگیری از این دستگاه شده است. package ها دارای مزایای بسیاری بوده که باعث شده تا بسیاری از افراد این سیستم را به دیگر وسایل سرمایشی موجود در بازار ترجیح دهند. در این مطلب قصد داریم علت سر و صدای زیاد و انواع صدا دادن package دیواری را بررسی کنیم. این مشکل یکی از مشکلات آزار دهنده بوده که باعث بر هم زدن آرامش ساکنین ساختمان می گردد. دلایل مختلفی می تواند برای وجود سر و صدای package وجود داشته باشد.

 انواع صدا در پکیج

صداهایی که توسط package دیواری تولید می شود متفاوت بوده و هر یک از این صداها می توانند به علت خاصی به وجود آیند. توجه کردن به نوع صداهای تولید شده می تواند کمک بسیاری به تعمیرکار جهت عیب یابی دقیق و برطرف نمودن این صداها نماید. معرفی انواع صدا دادن پکیج دیواری

خلاصه انواع این صداها و علت به وجود آمدن شان در جدول زیر آمده است که در بخش های بعدی به صورت کامل توضیح داده می شود.

نوع سر و صدا مکان دلایل احتمالی
کوبیدن دیگ بخار یا لوله ها از مقادیر آهک روی مبدل حرارتی (کتری) یا اجزای سست یا لوله کشی ساخته می شود
خاموش کردن دیگ بخار یا لوله ها فن های دیگ بخار لوله کشی را مسدود یا شل می کنند
وزوز دیگ بخار یا ترموستات قطعات فرسوده وکهنه که احتمالاً باید تعویض شوند. اگر ترموستات وزوز می کند ، احتمالاً گرد و خاک زیادی در هادی وجود دارد و باید جایگزین شود.
زمزمه کردن دیگ بخار یا پمپ گرمایش مرکزی دیگ های بخار در حین کار زنگ می زنند اما اگر قابل توجه تر شود ، ممکن است قسمتی شل شود (به احتمال زیاد پمپ گرمایش مرکزی)
چکیدن هرجای دیگر در اطراف سیستم گرمایش مرکزی نشت آب
غرغر کردن رادیاتور هوای موجود در لوله ها جریان آب در اطراف رادیاتورها را بلوکه می کند یا میزان جریان آب پایین است
سوت زدن دیگ بخار سوتی که شبیه صدای جوشیدن کتری قدیمی است ، نشانه ای قوی از مقیاس آهک بر روی مبدل حرارتی است – برای رفع آن نیاز به شوک برقی وجود دارد.

1- صدای چک چک

در صورت شنیدن صدای چکیدن قطره آّب ، یا صدای دیگری که به نظر می رسد آب از package دیواری شما می آید ، ممکن است نشتی وجود داشته باشد و باید بلافاصله سیستم گرمایش و منبع تغذیه را خاموش کنید. حتی کوچکترین قطره در نهایت می تواند منجر به چیزی بزرگتر و آسیبی جدی تر شود.

پس از خاموش شدن منبع آب ، خودتان سعی نکنید که عیب را برطرف کنید. در عوض ، با یک تکنسین واجد شرایط تماس بگیرید.

2- صدای کتری

اگر از دیگ بخار خود صداهایی می شنوید که شبیه کتری در حال جوشیدن است ، این چیزی است که به عنوان “کتری” شناخته می شود.

دیگ های گرمایش مرکزی با استفاده از مبدل حرارتی آب را گرم می کنند که دقیقاً مانند کتری آشپزخانه ، با گذشت زمان لایه ای از آهک را ایجاد می کند. مقیاس آهک از بین می رود و به پایین شناور می شود که با گذشت زمان باعث بلوک شدن می شود و جریان آب را محدود می کند. این بدان معنی است که مبدل حرارتی در حال گرم کردن آب گرم است ، اما نمی تواند آن را به طور معمول در خانه بفرستد. سپس آب به دام افتاده در سیستم می جوشد ، بخار می شود و منبسط می شود که باعث ایجاد فشار و صداهای “کتری” می شود.

ممکن است به نظر برسد که دیگ بخار منفجر می شود اما وحشت نکنید. دیگهای بخار مدرن به دستگاههای ایمنی مجهز هستند که در صورت شناسایی فشار زیاد سیستم را خاموش می کنند. با این حال توصیه نمی شود که صداها را نادیده بگیرید زیرا این مشکل باعث کاهش کارایی سیستم شما شده و باعث آسیب دیدگی طولانی مدت می شود. همچنین ممکن است مواد دیگر مانند زنگ زدگی ، خاک یا حتی هوا در سیستم جمع شده و باعث انسداد شوند.

نحوه حل مشکلات لوله­ های رفت و برگشت پکیج
ادامه مطلب

3- صدای سوت در package دیواری

اگر دریچه هوا در رادیاتور package دچار مشکلی شده باشد امکان شنیدن صدای سوت مانندی از package وجود خواهد داشت. محل نصب دریچه رادیاتور در لوله پایینی دستگاه می باشد.

برای برطرف نمودن صدای سوت نیاز است تا در ابتدا نسبت به بستن شیر ترموستات اقدام نموده و دریچه هوا را تعویض نمایید. بستن دریچه با تفلون و محکم کردن آن می تواند از ایجاد سر و صدا در package جلوگیری نماید.

برای تعویض دریچه نیاز به دقت و احتیاط بالایی می باشد و آبی که از آن خارج می شود دمای بسیار بالایی داشته و جوش می باشد و در صورتی که جوانب احتیاط رعایت نگردد امکان سوختگی دست وجود خواهد داشت.

4- صدای غرغر از رادیاتورها یا لوله ها

هوای اضافی موجود در لوله ها یا رادیاتورها احتمالاً دلیل ایجاد صدای بلند است. اگر هوای زیادی در سیستم وجود داشته باشد ، می تواند به عنوان یک انسداد عمل کند ، از گردش مناسب آب گرم جلوگیری می کند که منجر به گرم شدن بیش از حد آب و ایجاد صدای غرغر می شود. برای پاکسازی هوای اضافی از رادیاتورها ، باید مایع آنها را خالی کرد.

 صدای پکیج دیواری

5- صدای کوبیدن در لوله های package

وقتی package را روشن می کنید ، آب گرم از لوله ها عبور می کند و گرما باعث انبساط و انقباض آنها می شود. وقتی این اتفاق می افتد ، کاملاً طبیعی است که سیستم شما برخی از صداهای تق تق ، زنگ زدن یا ضربه زدن را ایجاد کند.

با این حال ، در بعضی موارد ممکن است لوله ها در موقعیت صحیح نصب نشده باشند خیلی نزدیک به تخته کف اگر متوجه شدید لوله های اطراف خانه شما به زمین یا دیوار می کوبند ، باید با یک تکنسین تماس بگیرید تا نگاهی بیندازد زیرا در نهایت می تواند منجر به آسیب شود.

6- صدای زمزمه، وزوز یا لرزش

هر نوع صدای زمزمه ، وزوز یا لرزش می تواند به این معنی باشد که بخشی از package دیواری خوب کار نمی کند. ترموستات ، پمپ package ، فشار سنج یا حلقه پر کردن.

ممکن است مواردی باشد که تنظیمات به سادگی نیاز به تنظیم دارند. به عنوان مثال ، بسیاری از پمپ های package مدرن دارای 3 تنظیم سرعت هستند و اگر خیلی زیاد تنظیم شود ، پمپ می تواند شروع به لرزش کند.

علت بالا رفتن دمای پکیج ایران رادیاتور و بوتان چیست؟ و نحوه رفع آن
ادامه مطلب

7- صدای بنگ بنگ یا جیرینگ جیرینگ

یکی از انواع صداهایی که package دیواری به گوش می رسد صدای جیرینگ جیرینگ یا بنگ بنگ می باشد. البته این صدا را معمولا از رادیاتور دستگاه می شنویم که دلیل آن وجود بخار در لوله های رادیاتور می باشد.

زمانی که لوله های رادیاتور زیاد گرم می شوند، آبی که از package به سمت لوله های رادیاتور جهت گرم کردن فضا فرستاده می شود تبخیر شده و در نتیجه باعث صدا دادن package می گردد.

در صورتی که این صدا از package شما به گوش رسید نیاز است تا برای رفع آن با تعمیرکار تماس گرفته تا جهت تعمیر آن در محل حاضر شود اما می توان با شیب دادن به یک طرف package به طور موقت از ایجاد این صدا جلوگیری کرد.

8- صدای تق تق

تق تق کردن نیز انواع دیگری از صداهای شنیده شده در package دیواری می باشد که موجب اذیت و آزار ساکنین می گردد و آرامش آنها را بر هم می زند.

وجود صدای تق تق در پکیج دیواری

دلیل این امر می تواند مشکلاتی مانند سرد بودن آب ورودی به package، خراب بودن پمپ اصلی دستگاه، وجود مشکل در شیر اطمینان، خراب بودن فلوسوئیچ فشار دستگاه، وجود رسوب و جرم در مبدل های package و یا پایین بودن فشار ورودی آب باشد.

برطرف نمودن این مشکلات تنها توسط تعمیرکار package امکان پذیر بوده و تعمیر آنها توسط خود فرد ممکن است خطرساز باشد. مشکل تق تق کردن پکیج می تواند به علت وجود مشکلات مختلف در لوله کشی دستگاه نیز باشد که باید پس از بررسی موارد فوق توسط تعمیرکار و عدم وجود مشکل در آنها، لوله کشی پکیج مورد بررسی قرار گرفته و در صورت وجود مشکل، رفع گردد.

9- صدای چکش

در صورتی که مشکلی در پمپ آب package وجود داشه باشد معمولا صدای کوبیدن چکش از package به گوش می رسد. لرزش پمپ می تواند این صدا را ایجاد کرده و در برندهای مختلف پکیج باعث آزردگی خاطر اطرافیان گردد.

سرعت پمپ و حجم آبی که در گردش است در به وجود آمدن این صدا تاثیر بسیاری دارند و باید این موارد توسط تعمیرکار و تکنسین package مورد بررسی قرار گیرند. علاوه بر آن استفاده از لوله های مناسب نیز ممکن است بر روی ایجاد صدای چکش مانند package موثر باشند.

علت های مختلف صدا دادن package دیواری

اما پس از این که با انواع صداهایی که package به علت مشکلات مختلف می دهد آشنا شدید نیاز است تا با علت های مختلفی که باعث می شوند تا package شروع به صدا دادن نماید نیز آشنا گردید.

البته بسیاری از صداهای package مانند صدای جرقه زن، صدای فن و صدای شمعک طبیعی بوده و نیازی به برطرف نمودن آنها نمی باشد. در ادامه به دلایل صدا دادن package دیواری در تمامی برندها و مدل ها پرداخته شده است:

1- ناصاف بودن و تراز نبودن package

نصب صحیح package اهمیت فراوانی داشته و در صورتی که به طور صحیح و اصولی انجام نشود مشکلات مختلفی را در package به بار می آورد. ممکن است قاب package فشار زیادی را به بدنه دستگاه وارد کرده و باعث ایجاد سر و صدا در آن گردد.

گاهی نیز ممکن است package به صورت صاف نصب شده باشد اما دیوار و یا سطحی که package به آن متصل شده است کج و ناصاف باشد و باعث ایجاد سر و صدا در دستگاه گردد. نیاز است تا قبل از نصب پکیج از صاف بودن دیوار مطمئن شده و دستگاه را به صورت کاملا تراز نصب نمایید.

2- وجود مشکلات مختلف در فن package

گاهی اوقات ممکن است فن package دچار شکستگی شده باشد و در نتیجه ایجاد صدای آزار دهنده ای را در package نماید. در این صورت نیاز به تعویض فن package توسط تعمیرکار می باشد.وجود مشکلات مختلف در فن پکیج

علاوه بر آن گاهی آلودگی، دوده و گرد و غبار بر روی فن نشسته و باعث می شود تا فن نتواند به درستی کار کند و یا در هنگام کار کردن صدا دهد. در این گونه مواقع نیاز به تمیز کردن فن و پروانه دستگاه می باشد و فن باید به طور محکم در جای خود فیکس گردد تا از ایجاد صدا جلوگیری شود.

3- وجود رسوب در مبدل اصلی package

به علت وجود املاح مختلف در آب و سختی آب لوله کشی، رسوب گرفتن لوله های package بعد از مدتی استفاده کردن امری طبیعی بوده و ممکن است این رسوب گرفتن مبدل ها package منجر به صدا دادن package در حین کار کردن گردد.

برای رفع این مشکل تعمیرکار در ابتدا مبدل ها را چک کرده و فشار ورودی و خروجی آنها را اندازه گیری می نماید. در صورتی که مبدل دچار جرم و رسوب شده باشد توسط روش خاصی اقدام به رسوب زدایی آن می نماید. پس از رسوب گیری در صورتی که مشکل دیگری در package وجود نداشته باشد صدای آزار دهنده package برطرف خواهد شد.

اسید شویی پکیج : راهنمای کامل و جامع
ادامه مطلب

4- خراب بودن پمپ package

یکی از اجزای اصلی در انواع package ها پمپ می باشد که در صورتی که عملکرد این پمپ با اختلال مواجه شود و یا جسمی به داخل آن نفوذ پیدا کرده باشد قطعا پکیج صداهایی را از خود بروز می دهد که باید ریشه آن را در پمپ دستگاه جست وجو کرد. همچنین پمپ ها دارای ضربه گیرهایی می باشند که در صورت تکان خوردن و جا به جا شدن این ضربه گیرها امکان صدا دادن package وجود خواهد داشت.خراب بودن پمپ پکیج

5- وجود هوا در package

در صورتی که هوا به مدار پکیج وارد شود به احتمال زیاد package شروع به صدا دادن کرده و باید این مشکل هر چه سریع تر رفع گردد. هواگیری package و همینطور رادیاتورها باید توسط تعمیرکار انجام گیرد که تکنسین های مربوطه این عمل را توسط آچار هواگیری و شیر هواگیری که در زیر پکیج قرار دارد انجام می دهند.

6- سرد بودن آب ورودی package

در فصل زمستان که آب ورودی به package سرد بوده و دستگاه دمای بالایی دارد، نوسان دمایی اتفاق افتاده و package سرد و گرم می شود. این عمل موجب می شود تا package شروع به سر و صدا کردن نماید. دمای آب ورودی به پکیج نباید زیاد سرد بوده و باید متعادل گردد.

7- وجود مشکل در لوله کشی package

لوله کشی از موارد مهمی است که در هنگام اجرای آن باید دقت و توجه زیادی را به خرج داد. استفاده از لوله هایی که دارای قطر بسیار کم یا زیاد نباشند می توانند در آینده از ایجاد صدا در package جلوگیری نمایند.وجود مشکل در لوله کشی پکیج

علاوه بر آن تا حد ممکن نباید لوله کشی را از مسیرهای پر پیچ و خم انجام داد چرا که این کار سبب انقباض و انبساط نادرست لوله ها شده و منجر به صدا دادن package می گردد.

5/5 - (4 امتیاز)


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02166577378
02166577378