نحوه استفاده صحیح از دنده اتوماتیک

نحوه استفاده صحیح از دنده اتوماتیک

در کشور ایران، اکثر تولید کنندگان خودرو، تولیدات خود را با جعبه دنده های دنده ای به بازار عرضه می کند. استفاده نکردن از جعبه دنده اتومات به علت گران بودن و کم بودن تقاضا برای خرید است که با این حساب، یک تولید کننده ترجیح میدهد، خودرویی تولید کند که در بازار خریدار داشته باشد. به همین دلیل اکثر مردم اطلاعات کافی در رابطه به جعبه دنده اتومات و نحوه استفاده از آن ندارند. در این مقاله هدف ما این است شما را با این تکنولوژی مهیج آشنا کنیم تا بتوانید راحت تر رانندگی کنید.

معنای حروف در جعبه دنده اتوماتیک

 نگهداری از جعبه دنده اتومات بسیار حساس است و راننده باید شناخت کافی برای استفاده داشته باشد تا متحمل ضرر و زیان نشود. علاوه بر انجام سرویس های دوره ای ، رانندگی صحیح کمک شایانی در حفظ سلامت قطعات خودرو می کند و باعث می شود خودرو عمر طولانی تری داشته باشد. رانندگی صحیح در رابطه جعبه دنده اتومات، شامل جا به جایی صحیح دنده ها در شرایط مختلف می شود. در کنار دنده حروفی نوشته شده است و شاید برایتان جای سوال باشد که به چه معنا هستند. در واقع هر یک از حروف، بیانگر حالت خاصی از اتومبیل و دنده هستند که در صورت عدم آگاهی، رانندگی با آن غیر ممکن است.  R ، N ،  D و  P حروفی هستند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم:

تعمیر گیربکس اتوماتیک

 

P یا Park- علامت پارک

این حالت برای زمانی که خودرو پارک می شود، تعبیه شده است. وقتی خودرو را در این حالت قرار دهید، چرخ های جلو قفل می شوند و حرکت نمی کنند. به این علامت حالت پارک می گویند.

D یا Drive – حالت رانندگی

وقتی خودرو در حالت رانندگی قرار بگیرد، قادر به حرکت است. کافیست راننده پای خود را از روی ترمز بردارد تا اتومبیل حرکت کند.

N یا Neutral- حالت خلاص

حالت خلاص در خودروهای اتومبیل، باعث می شود حرکت خود را ادامه دهد. اگر اتومبیل در حال حرکت باشد، به حرکت خود ادامه می دهد، اگر در حالت پارک باشد، در همان حالت ثابت می ماند.

R یا Reverse – دنده عقب

برای حرکت به عقب دنده اتومات را در این حالت باید قرار داد.

بسته به نوع وسیله نقلیه شما و سن آن ، تعمیرات سیستم انتقال قدرت می تواند هزینه بر باشد. گاهی اوقات غیرممکن است که از خدمات متخصص تعمیر جعبه دنده به وسیله نقلیه خود استفاده نکنید ، به خصوص اگر دچار خرابی کامل شوید. اما مواردی وجود دارد که می توانید برای افزایش عمر جعبه دنده اتوماتیک و جلوگیری از خرابی جعبه دنده انجام دهید.

نحوه تعمیر گیربکس اتوماتیک

آموزشگاه پایتخت فناوری برای علاقه مندان دوره آموزش تعمیرات گیربکس خودرو را به صورت حرفه ای برگزار می کند. در این دوره نحوه تعمیر و عیب یابی گیربگس را به زبانی ساده یاد می گیرید و به راحتی می توانید از آن کسب در آمد کنید. 

لیست بررسی 10 نکته برتر در مورد نگهداری جعبه دنده اتومات را بخوانید:

  1. به طور دوره ای مایع جعبه دنده خود را بررسی کنید- در بسیاری از اتومبیل ها ، کامیون های سبک و SUV ، بررسی مایعات آن به آسانی بررسی روغن است: قطره آب را بیرون بیاورید ، آن را پاک کنید ، دوباره وارد کنید ، صبر کنید ، سپس بیرون بیاورید تا دقیق شود خواندن اگر سطح مایعات کم باشد ، ممکن است نشت داشته باشید. خود مایع باید به رنگ قرمز روشن ، شفاف و دارای بوی شیرینی باشد. اگر کدر ، رنگ تیره یا بوی ماهی پوسیده دارد ، آن را به متخصص تعمیرات جعبه دنده نشان دهید تا همه چیز را بررسی کند.
  2. از نوع مناسب مایعات جعبه دنده استفاده کنید. همیشه با راهنمای مالک وسیله نقلیه خود مشورت کنید تا تعیین کند از چه نوع مایعات جعبه دنده استفاده کنید.
  3. سیستم خنک کننده موتور خود را سرویس کنید. سیستم خنک کننده وسیله نقلیه شما به جلوگیری از گرم شدن بیش از حد موتور کمک می کند. اما آیا می دانید این امر همچنین از خنک شدن مایع جعبه دنده از طریق گیربکس اطمینان حاصل می کند؟ قبل از داغ شدن کامل موتور ، به احتمال زیاد به تعمیر جعبه دنده احتیاج دارید. اطمینان حاصل کنید که سیستم خنک کننده شما در شرایط مطلوب باشد.
  4. جعبه دنده خود را مرتباً تراز کنید. تعویض مایع گیربکس در اتومبیل بهتر است به عهده یک متخصص باشد. با راهنمای خودرو خود مشورت کنید ، اما به طور کلی ، هر سال یکبار جعبه دنده خودرو خود را تراز کنید. اینکه مایع گیربکس در اتومبیل شما چه مدت دوام داشته باشد ، به دمای کارکرد خودرو و میزان رانندگی شما بستگی دارد.
  5. در حین حرکت ماشین دنده ها را عوض نکنید. قبل از تعویض دنده از “رانندگی” به “معکوس” یا بالعکس ، وسیله نقلیه خود را کاملا متوقف کنید. عدم انجام این کار به راحتی انتقال شما را تحت فشار قرار می دهد و پس از مدتی می تواند منجر به یک مشکل جدی شود.
  6. بگذارید ماشین شما قبل از رانندگی گرم شود. چه کسی در صندلی راننده سوار شده ، موتور را روشن کرده ، ماشین را در رانندگی قرار داده و موتور را دور کرده است؟همیشه قبل از شروع رانندگی ، چند دقیقه به موتور خود اجازه دهید تا گرم شود ، مخصوصاً در ماه های زمستان.
  7. برای مدت زمان طولانی با لاستیک یدکی رانندگی نکنید. اندازه لاستیک تطبیق نیافته ، یا رانندگی با یک تایر کوچک یدکی در مدت زمان طولانی بسیار مضر است. نه تنها به سایر قسمتهای وسیله نقلیه شما آسیب می رساند ، بلکه مانند این است که تراز چرخ را خراب می کند ، بعد از مدتی فشار بی موردی را به سیستم انتقال قدرت و جعبه دنده وارد می کند.
  8. فیلتر جعبه دنده را مرتباً عوض کنید. درست است: جعبه دنده اتوماتیک اتومبیل شما ممکن است فیلتر داشته باشد و هر از چند گاهی باید عوض شود. وجود یا عدم وجود فیلتر گیربکس در اتومبیلی که با آن رانندگی می کنید،کاملاً به مدل و ساخت آن بستگی دارد. در اکثر وسایل نقلیه جدید فیلتر گیربکس وجود ندارد اما هر زمان که گیربکس شما تراز می شود باید آن را نیز عوض کنید.
  9. از استفاده وسیله نقلیه خود برای یدک کشیدن خودداری کنید. استفاده از ماشین برای یدک کشیدن بارهای سنگین ، به ویژه در دمای گرم ، می تواند باعث اکسید شدن یا سوختن مایع جعبه دنده شود و به نوبه خود ، صدمات زیادی به آن وارد کند.
  10. ر خود را سالانه بازرسی کنید. داشتن یک متخصص تعمیرات جعبه دنده مجاز حداقل یک بار در سال یک بررسی تشخیصی از نشت و سایر ناهنجاری های گیربکس خود را انجام می دهد ، و همچنین بررسی سطح ، رنگ و بوی مایع آن به طور دوره ای پیشگیری هوشمندانه است.
علائم خرابی شفت گیربکس چیست؟
ادامه مطلب

در حین رانندگی نیز اصولی وجود دارند که باید برای سلامت جعبه دنده انجام داد.

  1. قبل از قرار دادن خودرو در حالت D گاز ندهید. شاید این کار در ماشین های دنده ای ایرادی نداشته باشد اما در اتومبیل های اتومات گاز دادن در جا باعث فرسوگی و خرابی جعبه دنده به علت اصطکاک ایجاد شده در قطعات می شود.
  2. در سرازیری نباید اتومبیل را در حالت خلاص قرار داد. تصور افراد زیادی این است که خلاص قرار دادن ماشین در سرازیری باعث کاهش مصرف سوخت و کاهش اصطکاک قطعات جعبه دنده می شود؛ اما بر خلاف این تصور، این کار باعث می شود روان کاری قطعات جعبه دنده با مشکل جدی روبرو شود. جدا از خرابی گیربکس، کنترل خودرو در این حالت سخت می شود و ممکن است باعث بروز حادثه گردد.
  3. بهترین کار در زمان توقف های کوتاه، مثل زمانی که پشت چراغ قرمز ایستاده اید، این است که ماشین در حالت D و پایتان روی ترمز باشد. اما بعضی رانندگان به اشتباه فکر میکنند باید در این مواقع دنده را در حالت N یا همان خلاص قرار دهند و از مصرف سوخت جلوگیری کنند.
  4. در جعبه دنده های اتومات هیچ وقت نباید در حین حرکت دنده را عوض کنید. حتما باید پدال ترمز را فشرده و بعد کار تعویض دنده انجام شود. درغیر اینصورت آسیب جدی به جعبه دنده اتومات وارد می شود.
  5. در داخل دنده یک پین متصل به شفت خروجی قرار دارد که با گذاشتن دنده در حالت پارک یا P، این پین فعال می شود. اگر ماشین در حال حرکت را در حالت پارک قرار دهید، ممکن است این پین بشکند. پس حتما ابتدا خودرو را متوقف کنید و سپس دنده را در حالت P قرار دهید.

در سطوح شیب دار نیز، توجه کنید که ابتدا ترمز دستی را بکشید و بعد ماشین را در حالت پارک قرار دهید. این کار از فشار زیاد بر روی جعبه دنده جلوگیری می کند.

معرفی مجتمع پایتخت فناوری

مجتمع پایتخت فناوری یک آموزشگاه فنی و حرفه ای است که دوره های آموزشی از جمله آموزش کابینت سازی، آموزش تعمیرات لوازم خانگی، آموزش تعمیرات ساعت، آموزش کلید سازی و… را با 30 درصد تخفیف ویژه بازار کار ثبت نام می کند.

امتیاز دهید


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • جواد محمودی گفت :

    باسلام مقاله خوب وکاربردی بود مورداستفاده هرکسی که ماشین باگیربکس اتومات داره

    • پشتیبان گفت :

      سلام وقتتون بخیر. ممنون دوست عزیز

02166577378
02166577378