دزدگیر اماکن چیست؟

دزدگیر اماکن چیست؟

امروزه اقدامات حفاظتی پیچیده تر و هوشمندانه تر از گذشته شده اند. به لطف پیشرفت علم و تکنولوژی دستگاه های مختلفی برای حفاظت از منازل و مغازه ها طراحی شده است. یکی از این دستگاه ها سیستم اعلام سرقت است.

پیش از هر صحبتی شایان ذکر است آموزشگاه پایتخت فناوری برای استفاده بهینه از این تکنولوژی دوره آموزش نصب دزدگیر اماکن را برای علاقه مندان به این حرفه برگزار می کند. برای اطلاع از جزئیات دوره لطفا تماس بگیرید.

آموزش نصب دزدگیر اماکن

سیستم اعلام سرقت یکی از اقدامات امنیتی مهمی است که جدیداٌ افراد استفاده می کنند. دزدگیر های اماکن دارای سنسورهای حرکتی می باشد که هر حرکت غیر قانونی در بخش های مدنظر را تشخیص می‌دهند و اعلام می‌کنند. مثلا اگر شما بعد از بستن مغازه دزدگیر را روشن کنید هر حرکت در مغازه حرکت غیر قانونی تلقی شده و باعث به صدا در آمدن دزدگیر می‌شود.

بعضی از دزدگیر ها دارای کنترل از راه دور می باشند که بعد از اینکه شما محل را ترک کردید می‌توانید با یک ریموت دزدگیر و سنسور ها را روشن کنید. البته این کار به شکل دستی نیز می‌تواند انجام شود. یک حالت دیگر هم برای روشن کردن دزدگیر وجود دارد که با آن پدال اضطراری می‌گویند که فشار دادن یک پدال دزدگیر و اجزا آن به شکل اضظراری روشن می‌شود.

دزدگیر اماکن چه کاری انجام می‌دهد؟

این دستگاه ها در ابتدا ساده بودند و صرفا یک آژیر داشتند. وقتی دزدگیر یک حرکت غیر قانونی را با استفاده از سنسور تشخیص می‌دهد در دزدگیر های ساده آژیر روشن شده و سرو صدا می‌کند. به این امید که دزد ترسیده و فرار کند یا صدا به گوش کسی رسیده و در نهایت دزد دستگیر شود.

امروزه دزدگیر ها پیشرفته تر شده اند و صرفا دارای صدا نیستند بلکه می‎توانند به خطوط تلفن متصل باشند و اگر حرکت غیر قانونی را دیدند به پلیس یا صاحب مغازه بلافاصله زنگ زده و اطلاع رسانی کنند. نسل بعدی دزدگیرها دارای وای فای بوده و به اینترنت وصل می‌باشند و به وسیله اینترنت به گوشی همراه یا هر دستگاه دیگر که صاحب دزدگیر دارد وصل می شوند.

اتصال به وسیله اینترنت این قابلیت را به افراد می‌دهد تا همیشه به دستگاه به سرعت دسترسی داشته باشند و بتوانند آن را کنترل و مدیریت کنند. وظیفه این دزدگیر ها اعلام سرقت، اعلام ورود غیر مجاز می‌باشد که در اثر حرکات غیر مجاز تشخیص داده می شوند. مثلا نور چراغ قوه یا شکستن و حرکت باعث فعال شدن این دستگاه می‌شود.

اجزا دزدگیر اماکن
آشنایی با انواع دزدگیر منزل
ادامه مطلب

اجزاء سیستم اعلام سرقت

 دزدگیر های اماکن استاندارد از بخش های زیر تشکیل شده اند:

  •  یک مدار باز و یک مدار بسته
  • مدار آژیر
  •  مدار شارژ باتری
  • انواع حسگرها و آژیرها و هشدار دهنده ها

این بخش های برای یک دزدگیر استاندارد می‌باشد اما دزدگیر ها انواع و مدل های مختلفی دارند و بعضی دزدگیر ها حرفه ایی تر می‌باشند و اجزاء بیشتری دارند. اجزاء دزدگیر های حرفه ایی شامل:

  1. دستگاه مرکزی دزدگیر (پنل مرکزی آلارم)
  2. چشم الکترونیکی (رادار، سنسور حرکتی، سنسور مادون قرمز PIR)
  3. انواع آژیر و بلندگو
  4. چراغ هشدار دهنده چشمک‌زن
  5. انواع سنسور در و پنجره
  6. تلفن کننده اتوماتیک (شماره گیر اتوماتیک )
  7. پدال یا شاسی اضطراری

کارکرد اجزاء سیستم اعلام سرقت

در قسمت قبل درباره اینکه سیستم اعلام سرقت چه بخش هایی دارد صحبت شد حال باید بدانیم که هر کدام از این بخش ها چه وظیفه ایی را بر عهده دارند.

دستگاه مرکزی دزدگیر (پنل مرکزی آلارم) : این بخش در واقع مغز سیستم اعلام سرقت می‌باشد. تمام اجزاء و سنسور ها با این بخش در ارتباط هستند و این بخش پیام های دریافتی از بخش های مختلف را پردازش می کند و در صورت نیاز به صاحب مکان خبر می‌دهد. این بخش دارای یک باتری می باشد که در صورت رفتن برق یا قطع برق دزدگیر به کار خود ادامه دهد و از کار نیافتد.

همچنین ک سیستم دزدگیر از این بخش می‌تواند روشن یا خاموش شود. این دستگاه مستقیم به برق وصل است و از آن چند سیم برای تغذیه چشم های الکترونیکی خارج می شود. دسته ایی از سیم‌های خروجی برای تغذیه سنسور ها می‌باشد و دسته ایی دیگر برای ارتباط اجزای سنسورها با بخش مرکزی می باشد تمام پیام‌هایی که بین دزدگیر و دستگاه مرکزی جابجا می شود می‌تواند از این سیم ها منتقل شوند.

در وسط تصویر سنسور ها و دستگاه مرکزی دیده می شود. دزدگیر های اماکن دارای ریموت بوده که می تواند از راه دور فعال شوند.

چشم الکترونیکی (رادار، سنسور حرکتی، سنسور مادون قرمز PIR) : چشم های الکترونیک در واقع سنسور های دزدگیر می‌باشد که بسیار مهم می‌باشد. برای داشتن یک دزدگیر با کارایی بالا و حرفه ایی انتخاب سنسور اهمیت زیادی دارد. یکی از این سنسور ها، سنسور مادون قرمز می باشد. این سنسور امواج مادون قرمز را به شکل پرده ایی در محیط منتشر می کند .

یک حالت لایه لایه از بار های مثبت و منفی در محیط ایجاد می کند. در صورتی شخصی در این محیط شروع به حرکت کند این پرده و امواج بهم خورده و از حالت طبیعی خود خارج می شود که با این وسیله سنسور تشخیص داده می شود. و یک پیام به دستگاه مرکزی می‌فرستد تا اقدامات بعدی توسط دستگاه مرکزی انجام شود. این سنسور ها چند نوع دارند که هر کدام مناسب برای بخش‌ها و مکان های خاص هستند.

یکی از انواع سنسور ها، سنسور دیواری می باشد که به وسیله یک پایه روی دیوار قرار گرفته و این حالت دیواری می تواند  افقی یا عمودی باشد.

سنسور‌ها میتوانند با سیم یا بیسیم باشند. سنسور های با سیم به وسیله 4 سیم تغذیه می‌شوند دو سیم برای برق و قطب های مثبت و منفی می باشد که سنسور ها را تغذیه می کنند و دو سیم برای فرستادن دستورها به سنسور و دریافت پیام از آنها می‌باشد. سنسور های بیسیم برای مکان هایی که پیش بینی سیم کشی برای دزدگیر ها را نکردند مناسب است این سنسور ها باتری دارند و با باتری کار می کنند.

این سنسور ها زیبا ترند و نصب آنها راحت تر می باشد در واقع سیم کشی نمی خواهند و هزینه های سیم کشی و دردسر های آنها را ندارند ولی قیمت آنها گران تر بوده و باید شخصی که سیستم اعلام سرقت را می خرد به این نکات دقت داشته باشد.

هشدار دهنده های نوری یا چشمک زن : ساختار این هشدار دهنده ها با توجه به محیط انتخاب می شود و بعد از اینکه سنسور ها یک حرکت را غیر قانونی را درک کردند یک هشدار به بخش مرکزی سیستم اعلام سرقت می فرستند و سپس بخش مرکزی هشداردهنده ها روشن شده و دزدگیر کار می کند و شروع به سرو صدا می کنند تا افراد را آگاه سازند. سنسور ها صرفا برای تشخیص حرکات ساخته نمی شوند.

می توان سنسور هایی به سیستم مرکزی وصل کرد تا با آن حریق یا نشت گاز را تشخیص داد. این خطرات می توانند با تلفن به شما و یا تلفن به آتش نشانی اعلام شوند که درصورت وجود آتش یا گاز آسیبی به مغازه یا خانه شما وارد نشود. حتی میتوان این سنسور ها را به شبکه اطفاء حریق متصل کرد که درصورت تشخیص آتش و دود لوله های آب باز شده و  آتش خاموش بشود.

علاوه بر سنسور های عمود سنسور های در و پنجره نیز موجود می باشد. این سنسور ها به لرزش حساس بوده و هرگونه لرزش و باز شدن در و پنجره را به عنوان خطر تلقی کرده و اعلام می کنند. این سنسور ها نیز دو نوع باسیم و بیسیم دارند که شرایط هر کدام همانند سایر سنسور های باسیم و بیسیم می باشد.

آژير یا بلندگو: همانطور که می دانید وظیفه این بخش تولید صدا می باشد که یا دزد بترسد و فرار کند یا افراد را خبر کرده تا افراد در محل جمع شوند. این بخش بعد از اینکه سنسور ها حرکت و لرزش را تشخیص دادند و به بخش مرکزی فرستادند با دستور بخش مرکزی فعال می شوند. بلندگو ها چند نوع اند و شکل های متفاوتی دارند بعضی از بلندگو ها مناسب فضای باز بوده و صدا را در فضای باز به بهترین نحوه بخش می کنند و بعضی دیگر مناسب داخل ساختمان ها و فضاهای بسته اند و در داخل اماکن استفاده می شوند.

بلندگو ها چند نوع اند و شکل های متفاوتی دارند بعضی از بلندگو ها مناسب فضای باز بوده و صدا را در فضای باز به بهترین نحوه بخش می کنند و بعضی دیگر مناسب داخل ساختمان ها و فضاهای بسته اند و در داخل اماکن استفاده می شوند.

آژیر اعلام سرقت چیست؟
ادامه مطلب

تلفن کننده اتوماتیک: همانطور که گفته شده سیستم اعلام سرقت با پیشرفت علم و تکنولوژی پیشرفت کرده اند و بهتر  و هوشمند تر شده اند. یکی از پیشرفت های این دزدگیر ها اضافه شدن بخشی به اسم تلفن کننده اتوماتیک است. برای این بخش چند شماره تلفن از قبل تعیین شده و داده می شود هر وقت دزدگیر فعال شود و حرکتی را شناسایی کند فوراً با استفاده از این بخش به تلفن های تعیین شده تماس می گیرید و یک پیام از پیش تعیین شده را می خواند.

به این وسیله فوراً افراد و حتی پلیس از محل سرقت خبر دار شده و سریعاً خود را به محل می رسانند. این تماس می تواند از طریق خطوط ثابت یا از طریق سیم کارت باشد. می توان خط ثابت مکان را به بخش مرکزی متصل کرد تا با خط ثابت تماس بگیرد یا یک سیم کارت اعتباری یا دائمی در آن قرار داد تا با سیم کارت تماس بگیرد. بعضی از دزدگیر ها بعد از شناسایی خطر به صاحب شماره نیز یک پیامک می دهند و فرد را آگاه می کنند.

پدال یا شاسی اضطراری: این پدال و شاسی در محل تحت پوشش دزدگیر نصب شده و با کمک این پدال دزدگیر سریعاً فعال می شود. این پدال در مواقع ضروری استفاده می شود مثلا وقت هایی که در طول روز به یک  طلا فروشی دستبرد زده می شود این پدال باعث فعال شدن دزدگیر می شود که می تواند به سرعت با تلفن کننده خودکار به پلیس زنگ زده و پلیس به محل سرقت رجوع کند. این پدال ها دو نوع دارند که این دو نوع NC و OC نام دارند. این بخش در بانک ها صرافی ها و طلافروشی ها استفاده دارند که احتمال دزدی از آنها در روز بالاست.

باتری بک آپ: ممکن است در طول روز یا شب اتصال برق با دستگاه مرکزی و سنسور ها قطع شود یا اینکه دزد ها تلاش کنند سیم تغذیه کننده یا برق دزدگیر را قطع کنند تا دزدگیر از کار بیافتد. اما دزدگیر ها برای مقابله با این مشکل دارای باتری بک آپ یا پشتیبان می باشد که در صورتی به هر علتی برق دستگاه قطع شد به وسیله این باطری کار خود را ادامه دهند و از کار نیافتند.

قیمت و هزینه های راه اندازی سیستم اعلام سرقت

قیمت این دستگاه بسیار متغیر است و نمی‌توان برای آن یک قیمت ثابت در نظر گرفت. در واقع قیمت دزدگیر به درخواست های مشتری مربوط است. اینکه چند سنسور می‌خواهد و سنسور ها به چه شکل باشند بسیار در قیمت تاثیر گذار است. حتی نسل های دزدگیر نیز می‌تواند روی قیمت تاثیر گذار باشد اینکه فقط آژیر بکشد یا با اینترنت به مشتری متصل باشد در قیمت تفاوت ایجاد می‌کند. حتما قبل از خرید هر دزدگیری با متخصصین مشورت کنید و سعی کنید بهترین دزدگیر را با توجه به شرایط خودتان انتخاب کنید.

5/5 - (1 امتیاز)


بهترین دوره های برق، الکترونیک، تعمیرات و تاسیسات پایتخت فناوری

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02166577378
02166577378