ویژگی های صحنه برای عملکرد بهتر دوربین مداربسته

روشنایی صحنه

صحنه به وسیله ی منبع روشنایی طبیعی یا مصنوعی روشن می شود . دوربین های سیاه – سفید می توانند با تمامی منابع نوری کار کنند ، اما دوربین های رنگی نیاز به نوری دارند که پرتوهای قابل رویت رنگی را در خود داشته باشد و برای داشتن یک تصویر رنگی با کیفیت ، توازن صحیحی میان تمامی رنگ های موجود در نور وجود داشته باشد .

نور طبیعی

میزان روشنایی و توزیع طیف نوری (رنگ) با توجه به طول روز و شرایط جوی متغیر است . در صورت استفاده از دوربین رنگی میزان طیف نور رنگی که به صحنه می رسد ، اهمیت می یابد .

وجود نور مستقیم خورشید در صحنه باعث درخشان تر شدن صحنه می شود و میزان تشخیص اجسام داخل صحنه به بالاترین حد خود می رسد . به علت عدم وجود نور کافی در روزهای تمام ابری یا نیمه ابری و در نتیجه کاهش وضوح تصویر ، استفاده از دریچه دیافراگم تنظیم خودکار برای داشتن تصاویر با کیفیت در شرایط تغییر شدید نورصحنه (مدت زمان غروب خورشید و شروع شب) ضروری است .

در جدول ۲-۱ شدت روشنایی برای سطوح مختلف نور در محیط های سرباز مثل روشنایی خورشید ، آسمان نیمه ابری ، آسمان تمام ابری و تیره شدن آسمان تا تیرگی صحنه در شب ، گردآوری شده است .

جدول ۲-۱ سطوح روشنایی در شرایط روشنایی روز و روشنایی شب .

روشنایی طبیعی صحنه در روز و شب

شدت روشنایی صحنه به وسیله ی معیار FtCd ) Foot candles یا FC) اندازه گیری می شود و اندازه آن بین ۱ تا ۱۰۰۰۰ متغیر است . اکثر حسگرها برای ثبت تصاویر ویدئویی با کیفیت در این محدوده کار می کنند .

زمانی که زاویه تابش خورشید افقی شود و ماه در بالاترین محل خود در آسمان قرار گیرد ، صحنه در اثر باز تابش نور خورشید از سطح ماه روشن می شود و اجسام داخل آن توسط دوربین های حساس سیاه – سفید قابل تشخیص می شوند .

در این وضعیت که نور خیلی کمی به لنز دوربین می رسد برای شناسایی اجسام داخل صحنه باید از دوربین های خیلی حساس استفاده کرد . در شرایط بد که ماه در آسمان نیست یا توسط ابر پوشیده شده است ، روشنایی داخل صحنه حاصل یکی از منابع زیر است:

۱) منابع روشنایی مصنوعی موجود در محل ،

۲) قرمزی آسمان شب در اثر بازتابش منابع روشنایی موجود در سطح زمین (آلودگی هوا) و

۳) تابش نور مستقیم ستارگان . این وضعیت بدترین شرایط نوری است . در این شرایط برای داشتن تصاویر ویدئوی مناسب باید از دوربین های ۱) ICCD ، ۲) دوربین های سیاه سفید مجهز به LEDهای مادون قرمز و یا ۳) دوربین های حرارتی IR استفاده کرد .

در جدول ۲-۲ خلاصه ای از سطوح روشنایی تحت شرایط سطح روشنایی پایین روز و محدوده ی فعالیت دوربین های نمونه گردآوری شده است . برای اندازه گیری سطح روشنایی از معیار لوکس (Lux) در مقایسه با Fc استفاده شده است . هر Fc معادل ۳/۹ لوکس است .

جدول ۲-۲ قابلیت فعالیت دوربین در وضعیت های مختلف نور طبیعی .

روشنایی صحنه در شب

صرفاً جهت اطلاع

نور مصنوعی

شدت روشنایی نورافکن ۱۰۰ الی ۱۰۰۰ برابر از شدت روشنایی تولید شده به وسیله ی خورشید کمتر است ، اما اغلب از آن به عنوان مکمل منبع روشنایی طبیعی خارج سازه و برای اطمینان از عملکرد صحیح سیستم در شب استفاده می شود .

رایج ترین نورافکن ها از جنس لامپ های تنگستنی ، هالوژن تنگستنی ، قوس فلزی ( Metal – arc ) ، جیوه ای ، سدیمی ، زنونی ، مادون قرمز و دیودهای ساطع کننده ی نور (LED ) مادون قرمز هستند . در شکل ۲-۱۱ نمونه هایی از نورافکن ها نشان داده شده اند .

انتخاب نورافکن وابسته به ویژگی های کاربری و سازه ای است و اغلب به دلایل ایمنی روشنایی محیط به گونه ای طراحی می شود که علاوه بر این که فیلم برداری با کیفیت انجام شود ، بتوان از روشنایی ایجاد شده برای دید بهتر نگهبانان استفاده کرد .

لامپ های تنگستنی و هالوژن تنگستنی بهترین توازن رنگ را ایجاد می کنند و بهترین گزینه برای دوربین های رنگی هستند . لامپ های پرفشار و کم فشار سدیمی بهترین گزینه برای محیط های فضای باز هستند و چشم انسان بیشترین حساسیت نوری را نسبت به نور آنها دارد اما این لامپ ها طیف رنگی را کامل منتشر نمی کنند (رنگ های سبز و آبی توسط این لامپ ها منتشر نمی شوند) و به همین دلیل گزینه ی مناسبی برای دوربین های رنگی نیستند .

انتشار طیف رنگی توسط لامپ های قوس فلزی بسیار عالی است . لامپ های جیوه ای اگر چه توزیع رنگی مناسبی را منتشر می کنند و در سیستم های ویدئوی حفاظتی استفاده می شوند اما به علت عدم انتشار طیف رنگ قرمز به اندازهی لامپ های قوس فلزی برای فیلم برداری با کیفیت عالی عملکرد مناسبی ندارند .

اغلب از لامپ های قدرتمند زنونی به علت تولید طیف نوری عالی شان در استادیوم های ورزشی و پارکینگ های بزرگ استفاده می شود . در مکان هایی که نور کافی برای فیلم برداری وجود ندارد از دیودهای ساطع کننده ی نور مادون قرمز استفاده می شود .

این نورافکن ها روی دوربین های سیاه سفید یا نزدیک آنها نصب می شوند و تنها طیف نور مادون قرمز را منتشر می کند و به همین دلیل فقط برای دوربین های سیاه سفید استفاده می شوند .

این منابع روشنایی برای لنزهای زاویه باز (میدان دید بین ۵۰ الى ۷۵ درجه) در فواصل کوتاه (۳ الى ۸ متر) یا لنزهای زاویه متوسط تا باریک (میدان دید بین ۵ الی ۲۰ درجه ) در فواصل متوسط (۸ الى ۶۰ متر) استفاده می شوند .

شکل ۲-۱۱ نمونه هایی از نورافکن های به کار رفته در سیستم های حفاظتی

روشنایی مصنوعی

نورافکن های داخل ساختمانی شبیه نورافکن های فضای باز هستند . برای روشنایی داخل ساختمان به صورت گسترده ای از لامپ های مهتابی استفاده می شود . علاوه بر این از لامپ های جیوه ای ، قوس فلزی و بخار سدیمی پرفشار نیز به عنوان منبع روشنایی استفاده می شود .

از آنجایی که روشنایی داخل سازه در یک سطح ثابت باقی می ماند اغلب استفاده از لنزهای دارای دریچه دیافراگم خودکار ضروری نیست اما در شرایطی که محل تحت پوشش ویدئویی نزدیک پنجره یا درب ورودی خروجی باشد و نور در طول روز از بیرون به داخل آن محل می تابد و یا در شرایطی که میزان روشنایی محیط در طول شبانه روز تغییر می کند استفاده از لنزهایی با دریچه دیافراگم خودکار یا دوربین های مجهز به شاتر الکترونیکی (Electronically Shuttered) ضروری است .

دوره های آموزش نصب و راه اندازی دوربین مدار بسته به طور کاملا عملی و در کلاس های مجهز توسط اساتید مجرب مجموعه آموزشی پایتخت فناوری برگزار می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *