نحوه تشخیص سوخته شدن لنز دی وی دی

نحوه تشخیص سوخته شدن لنز دی وی دی

دستگاه های DVD پلیر از یک لیزر استفاده میکنند تا داده های روی دیسک را به سیگنال های صوتی و تصویری تبدیل کنند. پرتوهای لیزر مستقیماً روی DVD میتابند و داده ها روی لنز منعکس میشوند تا لنز بتواند آن ها را بخواند. نحوه تشخیص لنز سوخته DVD پلیر مطلبی است که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.

اگر مشکل شما این است که جدیداً DVD پلیر شما دیسک ها را نمیخواند، به احتمال زیاد لنز دستگاه عامل به وجود آمدن این مشکل است. معمولاً کثیف بودن لنز مانع از خوانده شدن DVD توسط دستگاه میشود اما با این وجود در بعضی از مواقع سوختن لنز و متوقف شدن فعالیت آن باعث بروز چنین مشکلی میشود. در این شرایط لازم است که لنز دستگاه تعویض شود.

مراحل تشخیص سوخته شدن لنز دی وی دی

مرحله 1: یک DVD تمیز و بدون خش را وارد دستگاه کنید و ببینید که چه اتفاقی میافتد. گاهی اوقات زمانی که فکر میکنید لنز دچار مشکل شده است، میفهمید که به خاطر کثیف و خش دار بودن DVD، لنز قادر به خواندن داده های روی آن نیست.

اگر یک DVD نو و تمیز هم توسط دستگاه خوانده نشد مشخص است که خود DVD پلیر مشکل دارد.

مراحل تشخیص لنز سوخته DVD پلیر

مرحله 2 : زمانی که DVD را وارد میکنید به صدای دستگاه گوش دهید. اگر صداهایی همچون تِق تِق یا جیر جیر از داخل دستگاه شنیده میشود یعنی لنز و لیزر هر دو در تلاش هستند تا بتوانند اطلاعات روی دیسک را بخوانند. بنابراین، لنز دستگاه سالم است و فقط کثیف شده است یا مشکل دیگری برای خوانده شدن دیسک وجود دارد. اگر از دستگاه هیچ صدایی شنیده نمیشود به احتمال زیاد لنز آن کاملاً سوخته است.

مرحله 3 : یک دیسک تمیز کننده ی DVD پلیر خریداری کنید. دیسک تمیز کننده دارای هزاران میکرو فیبر ریز است که سطح زیرین آن را پوشانده اند.

وقتی این دیسک را وارد دستگاه DVD پلیر میکنید، دیسکی که در حال چرخیدن است سطح لنز را تمیز میکند تا بتواند به طور مؤثر تری DVD را بخواند.

پس از این که سعی کردید لنز را با کمک دیسک تمیز کننده پاک کنید، یک DVD تمیز و نو را وارد دستگاه کنید تا بفهمید که دستگاه آن را می خواند یا نه. اگر DVD خوانده نشد یعنی هنوز لنز کثیف است و یا به طور کامل سوخته و از کار افتاده است.

مرحله 4 : DVD پلیر را برگردانید و روی آن به دنبال پیچ هایی بگردید. به آرامی پیچ ها را باز کنید و کاور دستگاه را از قسمت های داخلی آن جدا کنید. لنز دستگاه را که همچون لامپی کوچک است و در زیر یا روی سینی DVD قرار گرفته است پیدا کنید.

یک تکه پنبه را به الکل پاک کننده آغشته کنید و سپس آن را داخل یک دستمال یا حوله ی تمیز قرار دهید. با این دستمال لنز را تمیز کنید تا آلودگی های روی آن کاملاً پاک شود سپس، یک DVD تمیز را وارد دستگاه کنید و عملکرد آن را بررسی کنید.

اگر مشکل لنز کثیف بودنش باشد پس از تمیز شدن باید بتواند DVD را بخواند اما اگر این طور نیست احتمالاً لنز سوخته است و باید تعویض شود.

مرحله 5 : برای اطمینان یافتن از سوختن لنز DVD پلیر خود را به یک مرکز تعمیرات ببرید. تعویض کردن لنز یک فرآیند کم هزینه و ساده است. اگر مشکل از چیز دیگری است، مانند خراب بودن لیزر، شاید خریدن یک DVD پلیر جدید نسبت به تعمیر کردن آن برایتان به صرفه تر باشد.

علت خاموش روشن شدن تلویزیون سامسونگ چیست؟
ادامه مطلب

تنظیم لنز دی وی دی

هنگامی که دی وی دی پلیر قدیمی شده است، بسته به میزان ناهماهنگی که ایجاد شده است، DVD اغلب پخش نمی شود یا حداقل روان و بدون عیب این کار را انجام نمی دهد. یکی از کارهایی که در این حال می توان برای تعمیر پلیر انجام داد، تنظیم لنز دی وی دی است.

تنظیم لنز دی وی دی

در مورد لنزهای نامناسب، باید سی دی پلیر را باز کرده و لنز را به صورت دستی قرار دهید. برای برخی مدل های dvd پلیر این کار را می توان به راحتی انجام داد. اما ممکن است اجرای آن در مدل های دیگر دشوارتر باشد.

این فرآیند به دلیل میزان آزمون و خطا ممکن است زمان بیشتری از شما بگیرد. صرف نظر از این موضوع، لنز را می توان با صبر و حوصله و ابزار مناسب اصلاح کرد. دی وی دی پلیر را باز کنید. برای دسترسی به قابلیت پخش برای تراز کردن لنز، ابتدا باید دستگاه پلیر را باز کنید. میزان سختی و آسانی این مرحله به دستگاه شما بستگی دارد. از پیچ گوشتی با اندازه مناسب برای جدا کردن پیچ هایی که محفظه دی وی دی پلیر را نگه می دارند استفاده کنید.

پیچ ها را به همان ترتیبی که باز می کنید در جایی نگه دارید، تا موقع بستن گیج کننده نباشد و اشتباه نکنید. پتانسیومتر را پیدا کنید. تنظیم پتانسیومتر لنز دی وی دی منجر به تراز کردن لنز می شود. پتانسیومتر یک مربع پلاستیکی کوچک با شکافی در بالای آن است که امکان چرخش را فراهم می کند. این قطعه معمولاً در نزدیکی برد مدار قرار دارد. موقعیت فعلی پتانسیومتر را علامت بزنید. از یک نشانگر برای نشان دادن موقعیت فعلی پتانسیومتر استفاده کنید. چرا که اگر بخواهید این بخش را به جای قبلی برگردانید، مشکلی پیش نیاید.

پتانسیومتر را تنظیم کنید. با استفاده از یک پیچ گوشتی صاف، آن را تقریباً 30 درجه در جهت عقربه های ساعت بچرخانید. دی وی دی پلیر را بعد از تنظیم تست کنید. اگر دی وی دی بدون پرش یا مشکلات دیگر پخش می شود، می توانید پیچ ها را تعویض کرده و دستگاه پلیر را ببندید.

اما اگر دی وی دی همچنان پخش نمی شود، چرخه 30 درجه چرخاندن پتانسیومتر و تست دستگاه را تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه دهید.

5/5 - (1 امتیاز)


بهترین دوره های برق، الکترونیک، تعمیرات و تاسیسات پایتخت فناوری

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • . گفت :

    سلام دستگاه دی وی دی من روشن میشه ولی آن نمیشه

    • پشتیبان گفت :

      سلام دوست عزیز. وقت بخیر. این مشکل احتمال دارد به دلیل کثیف یا خراب شدن لنز dvd، کثیف یا خراب شدن دیسک dvd و یا خراب شدن یکی از قطعات داخلی دستگاه رخ دهد.

  • پیمان گفت :

    سلام.لنز دستگاه ال جی من سوخته.نمونه ظاهریشو در یه فروشگاه پیدا کردم که مو نمیزنه و شمارش soh-dl5fsهست.ولی مال خودم رو نمیدونم شمارش چیه و کجا نوشته شده!آیا اگه اون قطعه رو که هم برند با مال منه یعنی ال جی،کار منو راه میندازه ؟اره یا نه ،میخوام بدونم شماره لنز رو کجای دستگاه میتونم پیدا کنم؟ممنون میشم جواب بدید.چون فکر کنم تو خرید مشتریها و سردرگمیشون موثره که به مشکل نخورن

  • ح.توكلي گفت :

    سلام، خداقوت. توضيح خوبي بود. تشكر
    اكرتصوير هم اضافه كنيد، خيلي بهترخواهدشد.

02166577378
02166577378