هدف از نصب دوربین مداربسته

نصب دوربین

نحوه نصب دوربین به اندازه دقت در خرید آن مهم است . در ادامه توصیه هایی مفیدی برای داشتن بهترین کیفیت سیستم ویدئوی حفاظتی در زمینه ی مکان نصب و شرایط محیط نصب دوربین ارائه می شود .

هدف استفاده از دوربین

در هنگام مکان یابی محل نصب دوربین باید نوع فیلم برداری مدنظر قرار گیرد . اگر هدف از فیلم برداری داشتن تصاویری منظرهنما از منطقه برای مشاهده ی حرکت مردم یا اجسام باشد باید از مناسب بودن محل نصب و نوع دوربین برای این کار اطمینان حاصل شود .

اگر هدف از فیلم برداری تشخیص چهره افراد یا اجسام باشد دوربین باید به شیوه ای نصب یا متمرکز شود که اطلاعات لازم برای تشخیص چهره از ویدئو قابل استخراج باشد .

برای جلوگیری از دستکاری دوربین بهتر است آن را در مکانی مرتفع نصب کرد اما با این وجود نصب دوربین در ارتفاع پایین تر باعث افزایش جزئیات در ویدئو می شود و آن را معرض دید پرندگان خارج می سازد .

با کمک گرفتن از نیروهای خبره پلیس می توان بهترین محل نصب دوربین را انتخاب کرد . همچنین از ابزاری به نام Spinning Rotakin (شکل ۵-۳۴) می توان برای مشاهده ی چگونگی نمایش اجسام متحرک توسط دوربین استفاده کرد .

هدف استفاده از دوربین

شکل ۵-۳۴ : spinnig Rotakin .

استفاده از روشنایی زیاد یا در صورت لزوم اضافه کردن منبع روشنایی جدید روشنایی کم محیط مهمترین عامل تصاویر بی کیفیت است .

به طور کلی هر چه میزان روشنایی محیط بیشتر باشد تصویر بهتری تولید می شود . معمولا راه حل ساده و مقرون به صرفه ی این مشکل اضافه کردن لامپ های قوی در هر دو وضعیت داخل یا خارج ساختمانی است که شرایط روشنایی لازم برای گرفتن تصاویر خوب را مهیا می کنند.

برای تهیه تصاویر با کیفیت در محیط فیلم برداری حداقل به روشنایی ۲۰۰ لوکس نیاز است . یک دوربین با کیفیت بالا می تواند در شرایط روشنایی ۱ لوکس کار کند اما این به معنای تهیه تصاویر با کیفیت در شرایط روشنایی ۱لوکس نیست .

از آن جایی که تولید کنندگان دوربین از استانداردهای متفاوتی برای آزمایش دوربین های خود استفاده می کنند ، بهترین روش برای اندازه گیری حساسیت نوری دوربین ها آزمایش آنها تحت شرایط روشنایی یکسان است .

زمانی که از نورافکن در بیرون ساختمان استفاده می شود باید از ایجاد سایه و بازتاب نور جلوگیری شود .

برای سیستم های ویدئوی حفاظتی پنهان سازی شده که برای آنها استفاده از نورافكن ممنوع است باید از دوربین های سیاه – سفید ، حساس به نور مادون قرمز و شبانه روزی استفاده شود .

دوربین های شبانه روزی در طول روز به طریقه ی رنگی و در شب هنگام به طریقهی سیاه سفید فیلم برداری می کنند .

از نورافکن های مادون قرمز می توان برای دوربین های حساس به نور مادون قرمز یا دوربین های شبانه روزی استفاده کرد .

علاوه بر عوامل خارجی موثر بر کیفیت تصویر ، با تنظیم ویژگی های دوربین می توان کیفیت ویدئوی خروجی را تا حدود زیادی ارتقاء داد .

با توجه به محیط ها (داخلی ، خارجی ، نور لامپ مهتابی) در بخش تنظیمات دوربین خصوصیاتی نظیر روشنایی صحنه ، برجسته سازی خطوط و توازن سفید قابل تنظیم هستند (شکل ۵ – ۳۵ و ۵-۳۶)

هدف نصب دوربین

شکل ۵-۳۵ (راست): جلو گیری از ایجاد نواحی براق با جابجایی دوربین . (چپ): دوربین پیشرفته ای که مجهز به جبران ساز نور پس زمینه است .

نصب دوربین

شکل ۵-۳۶ نمونه ای از رابط کاربری برای تنظیمات دوربین های پیشرفته .

استفاده از سیستم صوتی در سیستم های ویدئوی حفاظتی

اضافه شدن سیستم صوتی به سیستم ویدئوی حفاظتی نتایج ارزشمندی دارد و کارایی آن را تا حد زیادی افزایش می دهد .

به عنوان مثال سیستم ویدئوی حفاظتی فاقد سیستم صوتی را در نظر بگیرید ، فریاد افراد نیازمند کمک ، شکسته شدن شیشه ، صدای شلیک گلوله یا وقوع انفجار در نزدیکی دوربین اما خارج از میدان دید آن از جمله مواردی هستند که می تواند از دید سیستم های ویدئوی حفاظتی فاقد سیستم صوتی دور بماند .

در مواردی که کل صحنه در میدان دید دوربین قرار دارد (مثل دوربین نصب شده در پارکینگ ها) در صورت عدم وجود سیستم صوتی دوربین نخواهد توانست متوجه صدای دزدگیر خودروها شود .

پوشش ۳۶۰ درجه ی سیستم صوتی باعث گسترش پوشش حفاظتی سیستم ویدئوی حفاظتی به پشت دوربین می شود . پیام های هشداردهنده ی صوتی با استفاده از دوربین PTZ یا گنبدی قابل پیگیری هستند .

سیستم صوتی علاوه بر ایجاد پوشش حفاظتی موثر برای تبادل پیام های صوتی بین نگهبانان و افراد حاضر در مکان تحت حفاظت استفاده می شود .

به عنوان مثال نگهبان می تواند از طریق بلندگوی نصب شده در کنار دوربین به فرد مظنون حاضر در محل دستور یا هشدار بدهد و هم زمان صدای فرد مورد نظر را بشنود .

اگرچه در حال حاضر استفاده از سیستم صوتی در سیستم های ویدئوی حفاظتی رایج نشده است اما اضافه کردن قابلیت صوتی به دوربین های شبکه روز به روز افزایش می یابد .

در دوربین های شبکه استفاده از سیستم صوتی نسبت به دوربین های آنالوگ قدیمی آسان تر شده است .

در سیستم آنالوگ برای ارسال صدا و ویدئو باید بین دوربین و مرکز کنترل دو کابل کشی مجزا اجرا شود .

در صورتی که فاصله میان مرکز کنترل و دوربین خیلی زیاد باشد باید از تجهیزات صوتی متعادل شده استفاده شود ، با استفاده از این تجهیزات هزینه های نصب افزایش می یابد .

دوربین شبکه در سیستم ویدئوی شبکه مجهز به پردازش گر صوتی است و هم زمان صدا و ویدئو از طریق کابل شبکه به مرکز کنترل ارسال می شوند . با این کار نیاز به کابل کشی اضافی حذف شده و همگام سازی صدا و ویدئو بسیار آسان تر می شود (شکل ۵-۳۷) .

شبکه دوربین مداربسته

شكل ۵-۳۷ استفاده از سیستم صوتی در سیستم ویدئویی شبکه . صدا و ویدئو از یک کابل شبکه ارسال می شوند .

پشتیبانی از سیستم صوتی در برخی از کدگذارهای ویدئو وجود دارد . این قابلیت برای اضافه کردن سیستم صوتی به دوربین آنالوگی موجود در محل استفاده می شود و از آنجایی که فاصله کدگذار ویدئو و دوربین کم است ، طول کابل کشی سیستم صوتی ناچیز است (شكل ۵-۳۸) .

سیستم صوتی در دوربین مداربسته

شکل ۵-۳۸ برخی از کدگذارهای ویدئو از سیستم صوتی پشتیبانی می کنند و با استفاده از این کدگذارهای ویدئو می توان دوربین های آنالوگ را به سیستم صوتی مجهز کرد .

انواع سیستم های صوتی

در سیستم های ویدئوی حفاظتی سه نوع سیستم صوتی استفاده می شود:

  • سیستم یک طرفه (Simplex): صدا فقط از طرف کاربر یا دوربین ارسال می شود .
  • سیستم نیمه دوطرفه (Half duplex): صدا از دو طرف قابل ارسال است اما در هر زمان فقط یک طرف مجاز به ارسال صدا می باشد .
  • سیستم دوطرفه کامل (Full duplex): امکان برقراری ارتباط صوتی همزمان از هر دو طرف وجود دارد .

شکل ۵-۳۹ ارتباط صوتی کاملاً دو طرفه و هم زمان میان کاربر و دوربین .

از طریق پردازش گر داخلی امکان فشرده سازی صدا وجود دارد . در سیستم ویدئوی شبکه در مجموع چهار استاندارد فشرده سازی صوت استفاده می شود:

  • AAC – LC : این استاندارد توسط شرکت هایی نظیر Nokia ,Sony , IIS ,  Fraunhofer ,  Dolby  و AT & T  تکمیل شده و بخشی از استاندارد MPEG سال ۱۹۹۷ میلادی است . برای استفاده از این استاندارد باید مجوز بهره برداری ( License) تهیه شود و بهترین گزینه میان تنظیمات موجود ، نرخ نمونه برداری KHz 8 در نرخ ارسال بیت ۲۴ یا kbps 32 است .
  • G .711 PCM: این قالب فشرده سازی در سیستم های VoIP بسیار پرکاربرد است و توسط سازمان ITU – T تنظیم شده است و نیازی به تهیه مجوز بهره برداری ندارد . برای ارسال صوت به این شیوه نرخ نمونه برداری KHz8 در نرخ ارسال بیت kbps64 توصیه می شود .
  • G . 726 ADPCM: این قالب فشرده سازی بسیار کم مصرف و کم هزینه است و اکثراً از آن در کاربری های خارج ساختمانی استفاده می شود . این استاندارد توسط سازمان ITU – T تنظیم شده و نیازی به تهیه مجوز بهره برداری ندارد . برای ارسال صوت به این شیوه از نرخ نمونه برداری KHz 8 در نرخ ارسال بیت ۱۶ ، ۲۴ ، ۳۲ و kbps 64 استفاده می شود ، اما رایج ترین نرخ ارسال بیت ، kbps 32 است.
  • ۷۲۲٫۲ یا AMR – WB : این استاندارد در شبکه های UMTS و فن آوری ۳G تلفن همراه استفاده می شود . بازدهی صوتی این استاندارد در نرخ ارسال بیت ۱۲/۶۵kbps و بالاتر بسیار خوب است . این استاندارد توسط سازمان ITU – T تنظیم شده است و نیازی به تهیه مجوز بهره برداری ندارد . برای ارسال صوت به این شیوه از نرخ نمونه برداری ۱۶KHz در نرخ ارسال بیت ۶/۶۰ إلى ۲۳/۸۵kbps استفاده می شود .

دوربین مداربسته میکروفن دار

شکل ۵-  ۴۰ نمای جلو و عقب دوربین شبکهی مجهز به میکروفن داخلی .

درگاه های ورودی / خروجی

تجهیزات از طریق درگاه های ورودی / خروجی (Ports I / O )  به دوربین شبکه متصل می شوند . دوربین با استفاده از ورودی هایی نظیر قفل درب ، تشخیص دهنده ی مادون قرمز حرکت ، حسگرهای تشخیص شکسته شدن شیشه یا لرزش آن قادر خواهد بود به تغییرات واکنش نشان بدهد .

به عنوان مثال دوربین می تواند با شنیدن صدای شکسته شدن پنجره روی آن تمرکز کرده و شروع به ارسال و ضبط ویدئو کند . خروجی های دوربین به سیستم های هشداردهنده ، قفل درب ، ایجاد دود یا روشنایی متصل شوند و از طریق دوربین کنترل می شوند .

ورودی / خروجی ها به حفظ فضای ذخیره سازی کمک زیادی می کنند . به عنوان مثال برای ضبط تصاویر افراد در حال عبور از یک درب دیگر نیازی به ضبط مداوم ویدئو نیست و دوربین فقط با تنظیم تشخیص باز شدن درب وارد عمل می شود . درگاه های ورودی / خروجی در اکثر دوربین های شبکه و کدگذارهای ویدئوی وجود دارند .

انتخاب سیستم صوتی

داشتن کیفیت صدای معمولی در سیستم های ویدئوی حفاظتی قابل قبول است . با این حال برای داشتن بهترین کیفیت صدا باید مواردی را در زمان نصب سیستم صوتی مدنظر قرار داد:

  • نوع و الگوی قطبی پخش صدای میکروفن ، محل نصب آن ، کابل کشی ، کیفیت صدای بلندگوها باید بر اساس نیازهای کاربری انتخاب شوند . میکروفن باید تا آنجایی که امکان دارد به منبع تولید صدا نزدیک باشد . در مدل سیستم صوتی دوطرفه کامل میکروفن باید از بلندگو فاصله داشته باشد.
  • قطعات تشکیل دهنده ی سیگنال صوتی باید کوتاه بوده و سریع تقویت شوند تا نویز صدا به حداقل برسد.
  • کیفیت صدا با تنظیم بهره ورودی و استفاده از لوازم جانبی نظیر صداگیرها و فیلترها قابل افزایش است.
  • روش فشرده سازی و نرخ ارسال بیت با توجه به کیفیت صدای انتخابی ، تعیین می شوند ، کیفیت صدا با افزایش سطح فشرده سازی ، کاهش می یابد.
  • برای داشتن کمترین نویز و اختلال باید همیشه از کابل های صدای دارای عایق استفاده شود . این کابل ها باید در فواصل کوتاه اجرا شوند و نباید در کنار کابل های برق یا سیگنال های فرکانس بالا قرار گیرند .

دوره های آموزش نصب دوربین مداربسته آموزشگاه پایتخت فناوری به طور کاملا عملی در کارگاه های مجهز مجتمع آموزشی پایتخت فناوری برگزار می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

If you agree to these terms, please click here.