تفاوت سیستم های نظارتی آنالوگ و ahd

تفاوت سیستم های نظارتی آنالوگ و ahd

در حال حاضر، بخش مهمی از زندگی ما انسان ها را، تجهیزات الکترونیکی تشکیل داده اند. این تجهیزات ما را در انجام بسیاری از امور حیاتی یاری می رسانند. امنیت و نظارت نیز یکی از زمینه هایی است که به لطف تکنولوژی بسیار آسان شده است. امروزه، تقریبا در همه اماکن عمومی و برخی منازل شخصی، از سیستم های نظارتی جهت نظارت و کنترل امنیت استفاده می شود. خوب است کمی با این دستگاه ها و انواع آن ها آشنا شویم. در این مطلب قصد داریم به شرح دو نوع آنالوگ و ahd از این دستگاه ها بپردازیم.

سیستم نظارتی چیست؟

سیستم نظارتی یا به اختصار CCTV، سیستمی نظارتی و امنیتی می باشد که در اماکن و محل های عمومی و تجاری و یا حتی مکان های خصوصی نظیر منازل شخصی به کار گرفته می شود. در حقیقت می توان گفت که سیستم های نظارتی، وظیفه و مسئولیت جمع کردن اطلاعات و داده های محیط پیرامون خود به وسیله نظارت و مانیتورنیگ و سپس انتقال آن به دستگاه مرکزی برای پردازش و نمایش دادن تصاویر و در نهایت ذخیره کردن آن ها در حافظه به عنوان یک فایل را بر عهده دارد. بدین ترتیب، می توان این داده ها و تصاویر را ضبط و ثبت کرد و در صورت نیاز می شود آن ها را در هر زمانی بررسی نمود.

آشنایی با انواع سیستم نظارتی برای منزل و محل کار به همراه عکس
ادامه مطلب

دلیل نام گذاری دستگاه های امنیتی

عبارت “سیستم نظارتی” برگردان و معادل فارسی شده عبارت انگلیسی “Close Circuit Television” یا به طور خلاصه شده، CCTV می باشد. در سیستم نظارتی، تصاویری که توسط دستگاه های نظارتی مشاهده می شوند، توسط یک مدار بسته یا به عبارت دیگر Close Circuit به یک دستگاه ضبط تصویر DVR یا NVR و یا یک نمایشگر تصویر یا همان Monitor ارسال می شود. در حقیقت می توان گفت که هیچ فرد یا دستگاهی، مگر دستگاه مرکزی نمایش یا ضبط، قادر به ضبط تصاویر و یا حتی مشاهده آن ها نخواهند بود. در نتیجه، در میان نمایشگر و سیستم نظارتی، یک مدار بسته تشکیل می شود؛ از این رو، آن را سیستم نظارتی می نامند.

دسته بندی دستگاه های نظارتی

سیستم های نظارتی را می توان از چندین دیدگاه متفاوت مورد بررسی قرار داد. اساس تفکیک آن ها نیز همین مسئله می باشد. در ادامه با این دسته بندی و انواع سیستم امنیتی آشنا خواهیم شد.

نوع یک (از نظر انواع سیگنال)

این دسته از سیستم ها سه نوع هستند. اولین مورد سیستم های آنالوگ (یا شکل پیشرفته تر آن ها یعنی AHD) هستند که در ادامه مطالب به طور مفصل به شرح آن خواهیم پرداخت. مورد دوم دوربین های تحت شبکه یا به اختصار IP می باشند و مورد آخر دستگاه های دو منظوره هستند.

نوع دوم (از لحاظ شکل ظاهر)

 دام (Dome): این اصطلاح به معنای گنبد و اشکال گنبدی است. بنابراین می توان حدس زد که که دلیل اسم این دستگاه ها داشتن بدنه ای به شکل نیم کره و گنبد مانند می باشد. این دوربین ها عموما برای زیر سقف طراحی شده اند.

 اسپید دام (PTZ یا همان چرخشی): این دستگاه ها دید بسیار وسیعی دارند زیرا تنها در یک حالت ثابت نمی شوند و مدام در حال گردش برای جمع آوری اطلاعات از سایر نقاط هستند.

 صنعتی (Box): این نوع از دوربین ها به شکل جعبه ای از جنس پلاستیک هستند و لنز آن ها به طور مستقل و جداگانه روی سیستم نصب می گردد.

 بولت (Bullet): این دوربین ها شکل یک گلوله را دارند و معمولا فلزی می باشند.

 مینیاتوری (Pinhole): این دوربین ها به شکل های خاص و فانتزی طراحی شده اند و به راحتی می توان آن ها را در محیط پنهان کرد.

نوع سوم (از لحاظ کاربرد متناظر)

سیستم های دید در شب (IR یا همان مادون قرمز): همان طور که از اسم آن مشخص است، در محیط های تاریک به شما تصویری روشن ارائه می دهد.

سیستم های حرارتی (Thermal): این دستگاه ها تصاویر را به جای نور به وسیله حرارت و گرمای محیط تشخیص می دهند.

نوع چهارم (از لحاظ پوشش و قاب)

دستگاه های فضای داخلی (Indoor)

سیستم های فضای خارجی (Outdoor)

کار با دوربین مدار بسته چگونه است؟
ادامه مطلب

سیستم های نظارتی آنالوگ

مدت زیادی است که از این فناوری در عرصه امنیت و نظارت استفاده می شود. در طی این سال ها، صنعت امنیت و نظارت به تدریج به سمت تکنولوژی IP رفته است. با این وجود دستگاه های با سیستم آنالوگ همچنان محبوب هستند و در بسیاری از اماکن به کار گرفته می شوند.

دوربین های مدار بسته آنالوگ

نحوه عملکرد سیستم های نظارتی آنالوگ

در این دستگاه های سنتی، محاسبه کیفیت تصویر به این گونه است که هر چه تعداد خط های افقی در یک تصویر بیشتر باشد، کیفیت آن تصویر نیز بیشتر است. این مسئله در انواع پیشرفته تری مانند سیستم های IP به تعداد پیکسل وابسته است و با محاسبه تعداد پیکسل ها در هر تصویر ارزیابی می شود. اگرچه سیستم های آنالوگ قدیمی هستند اما تکنولوژی جدید HD Analog این امکان را فراهم آورده است که با به کار گیری قطعات آنالوگ، تصاویر مگاپیکسلی ضبط کنید. این نوع از دستگاه های آنالوگ نیز جهت انتقال تصاویر به دستگاه DVR، از همان کابل کواکسیال استاندارد بهره می برد. بنابراین به سادگی می تواند به سیستم فعلی و موجود وصل شده و جایگزین آن شود. البته توجه داشته باشید که برای ضبط تصاویر به صورت HD حتما به یک دستگاه DVR HD نیاز دارید. در غیر این صورت تصاویر با همان کیفیت ثابت ضبط خواهند شد. بدین ترتیب دستگاه های نظارتی AHD پدید آمدند.

دوربین AHD چیست؟

سیستم نظارتی Analog High Definition یا به اختصار AHD در حقیقت همان دستگاه های قدیمی آنالوگ هستند که قابلیت ضبط تصاویر با کیفیت اچ دی نیز به آن اضافه شده است که این مسئله در نام آن نیز مشهود است. این دستگاه ها نوعی استاندارد برای نظارت تصویری و تلویزیونی با کیفیت نسبتا بالا می باشد که به منظور انتقال سیگنال های ویدیویی HD، از سیستم نظارتی به دستگاه های DVR که از سیستم AHD بهره می گیرند، از کابل های کواکسیال استفاده می کنند.

اساس کار و شیوه عملکرد دستگاه های امنیتی AHD

اساس کار این تکنولوژی یعنی فناوری AHD بر مبنای منتقل کردن تصاویر مشاهده شده توسط سیستم های نظارتی از طریق سیستم های تلویزیونی دیجیتال یا به اختصار DTV می باشد. در این سیستم ها، اطلاعات و داده ها همچنان به عنوان آنالوگ منتقل می شوند ولی تفاوت آن ها در نوع کد گذاری های آن ها است که انتقال پیدا کردن اطلاعات و داده ها با حجم بیشتر را ممکن می سازد؛ در نتیجه امکان ایجاد تصاویری با رزولوشن بالاتر و کیفیت بهتر نیز فراهم می آید.

کد گذاری دستگاه های AHD به چه صورت است؟

کد گذاری های دستگاه های AHD توسط چیپست هایی تحت عنوان چیپست های AHD TX انجام می گیرد؛ این نوع چیپست، در واقع اطلاعات و داده های دیجیتالی را از سیستم های نظارتی دریافت می کند و آن ها را به فرمت AHD، کد گذاری می کند. از سوی دستگاه DVR نیز، این امر یعنی کد گذاری، به وسیله چیپستی که به AHD RX شهرت دارد انجام می گیرد. این چیپست نیز درست همانند همتای خود، اطلاعات و داده های دیجیتالی را دریافت می کند با این تفاوت که در این قسمت، این داده ها در حقیقت همان اطلاعات کد گذاری شده توسط پیپست AHD TX می باشند. در ادامه این چیپست داده های دریافتی را به منظور ضبط و پخش به صورت مجدد به شکل دیجیتال در می آورد.

از چه کابلی برای دستگاه های AHD استفاده می شود؟

داده های تصویری که توسط سیستم های نظارتی AHD مشاهده و جمع آوری می شوند باید به گونه ای به دستگاه DVR منتقل شوند؛ برای این منظور از نوعی کابل با نام کابل کواکسیال بهره گرفته می شود. این کابل در واقع همان کابلی است که در سیستم های سنتی آنالوگ مورد استفاده قرار می گرفت. به طور معمول این کابل های کواکسیال یا RG58 است و یا RG59.

یک مزیت خوب و کاربردی!

یکی از مزیت های قابل توجه استفاده از فرمت AHD در دستگاه های HD-SDI (یکی از استاندارد هایی است که بر روی کابل کواکسیال، برای سیستم های HD قابل استفاده می باشد) این است که، کابل های نوع کواکسیال RG59 را می توان بدون از دست رفتن تصویر و کیفیت آن در فاصله های زیاد و طولانی به کار گرفت. تجربیات نصاب ها نشان داده است که می توان با اطمینان کامل، کابل های کواکسیال RG59 را، تا فاصله ای حداکثر حدود 800 فوت (که به طور تقریبی معادل با 245 متر می باشد)، جهت استفاده در دستگاه های AHD به کار گرفت. سیستم های نظارتی ای اچ دی، همچنین قابلیت استفاده از کابل UTP و ویدیو بالن، به منظور اجرا کردن کابل تا 960 فوت (معادل با حدودا 320 متر)، با به کار گرفتن CAT5 نیز وجود دارد.

انواع دستگاه های ای اچ دی

سیستم امنیتی و نظارتی  ای اچ دی چندین سیستم برای جمع آوری اطلاعات پیرامون، یک دستگاه مرکزی برای دریافت و پردازش داده ها، یک هارد به منظور ذخیره سازی داده ها و سایر متعلقات نصب را شامل می شود.

دوربین های مدار بسته ahd

دوربین های ای اچ دی را از نظر کیفیت تصاویر ضبط شده بدون در نظر گرفتن مگاپیکسل، به سه گروه زیر تقسیم می کنند:

از لحاظ کیفیت تصاویر تهیه شده

  •  AHD 960h
  •  AHD 720p HD
  •  AHD 1080p HD

از لحاظ بدنه و شکل ظاهر

همچنین همان طور که قبل تر در مطالب بالا گفته شد، این دستگاه ها را از نظر شکل ظاهر و بدنه نیز می توان به انواع زیر تقسیم بندی نمود:

  • دوربین های AHD دام یا همان Dome
  • دوربین های AHD چرخشی یا همان PTZ
  • دوربین های AHD بولت یا عبارت دیگر Bullet

البته شایان ذکر است که سیستم های امنیتی ای اچ دی را به ده ها شیوه دیگر نیز می توان مورد دسته بندی و تفکیک قرار داد. برای مثال می توانیم دوربین های ای اچ دی را از نظر زاویه دید، قابلیت دید در شب یا IR، پردازنده، نوع لنز، انواع نرخ های فشرده سازی H.26X و بسیاری موارد دیگر نیز مورد تفکیک و تقسیم بندی قرار دهیم.

معایب سیستم های AHD

دوربین های ای اچ دی، افزون بر قابلیت ها و توانایی های خود در ارائه تصاویر با کیفیت بالا و دارا بودن قیمتی بسیار مطلوب و مناسب، معایبی نیز داشتند. از بزرگترین عیوب و نقص های چشمگیر این تکنولوژی، منتقل کردن سیگنال های ویدیویی و تصاویر ثبت شده توسط دوربین های  ای اچ دی، حداکثر میزان مسافتی بود که این سیگنال ها می توانستند بر روی کابل کواکسیال بپیمایند.

در این دوربین ها، تصویر، در بهترین حالت، طول کابل کواکسیال را تا حدود 250 متر می رفت. به این سبب، توسعه دهندگان و  سازندگان برتر و پیشرو در زمینه سیستم های امنیتی بر آن شدند که با انجام اصلاحاتی در سیستم این دوربین های ای اچ دی، سعی کنند این عیب ها را بر طرف سازند یا حداقل تا حدودی آن ها را کاهش دهند.

مقابله شرکت های بزرگ با عیوب سیستم AHD

برای مثال شرکت داهوا، سیستم های AHD را به شیوه خود بهینه سازی کرد و بهبود بخشید و نام آن سیستم حاصل شده را HD cvi نهاد. یا مثلا کمپانی دیگری تحت عنوان هایک ویژن که از خوب های این حوزه می باشد، ساختار سیستم انتقال تصاویر را در دستگاه های ای اچ دی مورد تغییر قرار داد و نواقص آن را اصلاح کرد؛ بدین ترتیب سیستمی جدید به دست آمد که با نام HD tvi شهرت یافت. این دو سیستم مذکور یعنی HD tvi و HD cvi همچنان از همان سیستم AHD پیروی می کنند و بر همان اساس ساخته شده اند اما کمی کامل تر شده و بهبود یافته اند.

نصب سیستم های نظارتی AHD

در صورتی از گذشته در محل مورد نظر شما سیستم های آنالوگ وجود داشته اند و شما قصد تعویض و ارتقای آن ها را دارید که کار بسیار دشواری را در پیش رو نخواهید داشت، چرا که سخت ترین قسمت در نصب سیستم نظارتی ، طراحی یک نقشه و برنامه و انجام سیم کشی ها است که از آن جایی که تمام سیم کشی های دوربین های قبلی برای دوربین های جدید نیز قابل استفاده می باشد، هیچ جای نگرانی از این بابت نیست. بنابراین تنها کافی است دوربین های قدیمی را باز کرده و دوربین های ای اچ دی را جایگزین آن ها کنید.

برای نصب به چه مواردی نیاز داریم؟

کابل کشی و سیستم کاری دوربین های ای اچ دی، تقریبا مشابه دوربین های نسل قبل خود که همان سیستم های آنالوگ هستند می باشد. برای هر کدام از سیستم های ای اچ دی به یک کابل کواکسیال از نوع RG58 و یا RG59 نیاز دارید. همچنین به منظور برق رسانی، باید برای هر یک، یک کابل تغذیه 220 ولت و یا 12 ولت قرار داده شود. سیستم های نظارتی توسط کابل کواکسیال، به دستگاه ضبط کننده یا همان ریکوردر AHD متصل می گردند.

تمایز دستگاه های آنالوگ و ahd

سیستم های آنالوگ به طور معمول کیفیت پایینی دارند و در حال حاضر با وجود گزینه های با کیفیت تر در آستانه از دور خارج شدن هستند. برای افرادی که به امکانات سایر سیستم های امنیتی و نظارت نیازی ندارند و قابلیت های آن ها را غیر ضروری می دانند اما همچنان تمایل دارند تصاویر با کیفیت بهتری ضبط کنند، دوربین های AHD بهترین گزینه می باشند. این دستگاه ها نسبت به نسخه قدیمی تر آنالوگ خود، قیمت بالاتری دارند و از باقی سیستم های امروزی، ارزان تر می باشند. همین موضوع این دستگاه ها را به یک انتخاب پایدار و مقرون به صرفه مبدل کرده است.

5/5 - (1 امتیاز)


بهترین دوره های برق، الکترونیک و تعمیرات پایتخت فناوری

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02166577378
02166577378